„Egy ausztrál kutatás publikációja szerint a legújabb Z-nek – más források szerint R-nek (responsibility), vagy D-nek (digitális), illetve 9/11-nek – nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl.”1 Leginkább a hozzájuk kötődő médiahasználatból eredő elnevezések a jellemzőek rájuk, úgymint „Facebook-generáció”, digitális benszülöttek, zappers, azaz kapcsolgatók, „Instant online” korosztály, „dotcom”gyerekek, netgeneráció, iGeneráció.
De mitől más ez a generáció, mint bármelyik korábbi a történelemben? És hogyan lehet őket sikeresen tanítani, nevelni? Nézzünk meg 10+1 jellemzőt, amelyek segíthetnek megértésükben, motiválásukban.
1. A személyi szabadság nagyon fontos számukra. Társas életüket a nyilvánossággal folyamatosan megosztják.
2. Elődeiknél sokkal gyorsabb ritmusban élnek.
3. Nem a szavak és érzelmek jellemzik őket elsősorban.
4. Bátrak és kezdeményezőek.
5. A szabályok betartására kevésbé mutatnak hajlandóságot.
6. Jártasak a technológia világában, globálisan bekapcsolódtak a világhálóba.
7. Rugalmasak és okosak, különböző kultúrák iránt toleránsak.
8. Tartalom- és tudásorientáltak, nagymértékben jellemző rájuk a multitasking.
9. A koncentrálóképességük időtartama alacsony, gyorsaságot többre értékelik a pontosságnál.
10. Meghatározó számukra a kortárs közösségi ízlés és a lokális érdeklődés.
+1 Erre a generációra már nem lehet tekintélyelvűen hatni.
Mit tehetünk, hogy mégis jól működjenek az óráink?
A legfontosabb az élmény- és tanulóközpontú tanulás, a pozitív hozzáállás a diákhoz, a demokratikus légkör, a pedagógiai reflektivitás, az esélyegyenlőség megvalósítására való törekvés, a humorérzék, valamint a rugalmasság. A gyorsabbá vált gondolkodás miatt a rövidebb háttéranyagok, a tanórai munkaformák gyakori változtatása, kézzel fogható, gyakorlati példák alkalmazása, többszöri, gyors visszajelzés, a vélemények megosztásának lehetősége és vitafórum hozzájárulnak az információk könnyebb és hatékonyabb befogadásához.
A fiataloknak nagyon fontos, hogy nézőpontjukra kíváncsi legyen a felnőtt, ezért az órai keretek között érdemes megteremteni a lehetőséget arra, hogy véleményüket hallathassák, egymást meghallgassák. Emellett nem számít újnak a tény, hogy gondolkodásukban domináns a vizualitás, ezért a látványos képi elemekkel kiegészített, interaktív, (szerep)játékos előadások sokkal jobban mobilizálják őket. Az azonnal látható és kézzel fogható végeredmény, a rajt-cél tanítás – hogy a diák tisztán lássa, rövid idő alatt honnan hova juthat el – hatékonyságát növelheti.
Hogyan köthetjük le a netgeneráció figyelmét?
Legyünk digitalizáltak, mobilak, interaktívak, feladataink azonnali eredménnyel kecsegtessenek és jelenjenek meg közösségi oldalakon!
Ezek a dolgok segíthetnek nekünk, hogy élmény legyen pedagógusnak lenni!
1Forrás:http://blog.cvonline.hu/2011/erdekessegek/jon-a-z-generacio-kik-ok-es-mit- akarnak/1145