Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Tervezek, tehát vagyok

Írta: Neteducatio Dátum: 2019. február 25.

Életünk folyamán állandóan tervezgetünk, s időnként újratervezünk. Ez kellemes foglalatosság és felettébb hasznos is –, akinek nincsenek tervei, annak sikerei se nagyon vannak, mert a tervek sokszor a vágyak virágai. Ha azonban az óvodai tervek elkészítésére gondolunk, mindjárt nem vagyunk ilyen lelkesek…

 

A kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét…

Néha úgy tűnik, több a tervezni való az óvodában, mint Gombóc Artúr kedvenc csokoládéinak száma. Nem mintha nem lennének ötleteink és nem vágynánk a ránk bízott gyerekeknek megmutatni ezeket, csak az éves nevelési terv, a tematikus terv, a befogadási terv, a fejlődési napló, az ünnepek tervei, stb, stb… már néha elveszik a lendületünket. De ez nem kell, hogy így legyen!

A Neteducationál megjelenő Óvodai szemezgető 30 olyan óvodai tevékenységtervezetet mutat be, amely inspirálóan és motiválóan hathat saját óvodai terveink elkészítéséhez. De akkor is jó szolgálatot tehet ez a kötet, ha valami nem várt esemény felborítja a koncepciónkat.  

Amiért különleges az Óvodai szemezgető:

  • 30 táblázatos tevékenységtervezetet tartalmaz.
  • A 6 területet felölelő tervezetek (külső világ, ének-zene, matematikai tapasztalatszerzés, mozgásos, vizuális tapasztalatszerzés, verselés és mesélés) mindegyike komplex szemléletű és komplex gyakorlati elemeket tartalmaz.
  • A modern óvodapedagógusi tudásmegosztás példája is ez a kötet, hiszen 25 olyan óvodapedagógus tervezetét tartalmazza, amelyek a Neteducatio által szervezett, akkreditált továbbképzések legkiemelkedőbb darabjainak számítottak.
  • Táblázatos formátuma, könnyen áttekinthető szerkezete praktikussá teszi a könyvet a mindennapi óvodai életben.
  • A kötet tevékenységtervezeteinek minden darabja kipróbált, megvalósított terv, amely a jól használhatóság záloga.

Tervezz! De csak ceruzával!

paper-3033204_640

Tervezni tehát kell, szükséges és hasznos az óvodában is, de a terveknek legalább olyan rugalmasnak kell lenniük, mint amilyen komplexeknek. Valamint az sem árt, ha komoly számbavételek előzik meg a tervezés folyamatát: a saját (valamint pedagógus társunk), a családok erősségei és korlátai terén, illetve az óvoda és a tágabb környezet által biztosított lehetőségek között. De, ami a legfontosabb: a csoportunk gyerekeinek nagyon alapos megismerése, a hozzájuk, az ő igényeikhez igazított tervezés megalapozása!

Az óvodai tevékenységeink tervezésekor arra érdemes törekednünk, hogy azok olyanok legyenek, amelyek segítséget nyújtanak a gyermeki kreativitás kibontakoztatásához, az önkifejezésüket támogatja, lehetőséget ad számukra a jó és a rossz élmények feldolgozásához, valamint a sok-sok játék megéléséhez. Az Óvodai szemezgető ezen – Karczewicz Ágnes és Nótiné Csikós Mariann által kijelölt – tervezési célok mentén szerveződött gyűjteményes kötetté, amely nem hiányozhat egyetlen óvodapedagógus polcáról sem!

 

Bitter Noémi