A 2016 júniusában megjelent tanév rendje rendelet szerint az új tanévben – ahogy az előzőben is – választhatóak lesznek különböző tematikájú projekthetek, előre meghatározott időpontokban. A kijelölt témák a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás 2017. március 6. és március 10. között, digitális témahét április 3. és április 7. között, valamint fenntarthatóság-környezettudatosság április 24. és április 28. között. Ezekkel kapcsolatos programokon a nevelési-oktatási intézmények részt vehetnek és a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat szervezhetnek a témahetek keretében.
Ami minden témahétben közös és az iskolák számára nagyon fontos információ, hogy 2016. november 15-től lehet és kell regisztrálni az intézményeknek, akik szeretnének részt venni valamelyik témahéten.
Időrendben az első a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás, melyet a Pénziránytű Alapítvány a Bankszövetséggel együttműködve rendez meg 2017. március 6-10. között. Ahogy a neve is jelzi, a témahét két nagy egység köré csoportosul, melyekre együtt vagy külön is jelentkezhetnek az intézmények. A pénzügyi szekcióról – Bankoljunk okosan! – a www.penz7.hu weboldalon érhetők el részletes információk. Az Alapítvány óratervekkel, útmutatókkal, segédanyagokkal segíti a jelentkező iskolákat, illetve a Junior Achievement Alapítvány segítségével önkénteseket is toboroz, akik az órák moderálásában a pedagógusok segítségére lehetnek. Természetesen a tanárok számára is lesz majd felkészítő képzés is, így nem kell megijedni, ha valamelyik iskolának nem jut önkéntes. A másik nagy egység a gazdálkodási szekció, mely a vállalkozói kompetencia fejlesztését tűzte ki céljául, élményalapú vállalkozói ismeretek oktatásával. Ez a szekció az NGM működtetésében valósul meg. Tavaly 788 intézmény jelentkezett erre a témahétre, idén szeretnék, ha ez a szám még magasabb lenne.
2017. április 3-7-ig került a tanév rendjébe a digitális témahét, mely kicsit csalóka a nevét illetően, hiszen valójában nincsen előre meghatározott központi téma. Minden iskola maga határozhatja meg, hogy mi az az anyag, amelyet a témahét alatt projektmódszerrel kell feldolgoznia. A kitétel annyi, hogy minimum 5 tanórát digitális környezetben és eszközökkel tartson a jelentkező intézmény, lehetőleg több osztály bevonásával. Természetesen ebben a tematikában sem maradnak magukra az iskolák, mert 150 letölthető témavázlat, óraleírás, segédanyag segíti a bátor jelentkezőket, melyet a www.digitalistemahet.hu weboldalról tudnak majd letölteni. Számtalan, a digitális világban jól ismert cég nyújt segítséget a témahét alatt: foglalkozásokra, tanórákra lehet jelentkezni, melyet vagy az adott cég tart az iskolában vagy a tanulók mehetnek el egy látogatás erejéig a vállalathoz. A tavalyi tapasztalatok alapján az itt felkínált lehetőségek nyitva álltak az iskolák előtt a témahét lezárulta után is.
Két nagyon hasznos lapot is üzemeltetnek a Facebook-on, azoknak, akik szeretnének naprakészek lenni a friss hírekből (Digitális Témahét) vagy anyagokat, ötleteket cserélgetnének egymással (Digitális Témahét Tanári Fórum). Ennek a koncepciónak nagy előnye, hogy nem maradunk le az órai anyaggal, ha sikerül olyan témát választanunk és digitálisan átdolgoznunk, ahol éppen akkor tartunk az évben. A tavalyi évben több mint 800 intézmény 75000 diákja vett részt ezen a témahéten, reméljük, idén sem lesz ez másképp.
A harmadik és egyben utolsó téma a fenntarthatóság, melyről a www.fenntarthatosagi.temahet.hu oldalon olvashatunk részletesen, ahol már meg is nyílt a regisztrációs felület. Ehhez a témahéthez is elérhetőek lesznek óravázlatok, tananyagok, tanári segédletek, illetve szeretnének minél több szakembert elérhetővé tenni erre az időszakra, hogy óralátogatóként válaszolhassanak a diákokban felmerülő kérdésekre. Tavaly nagysikerű rajzpályázatot bonyolítottak le alsósok körében, több mint 1200 pályamű érkezett, idén is várható valamilyen hasonló kezdeményezés. A Fenntarthatósági Kupát is szeretnék megismételni, melynek lényege, hogy a tanulók egy adott időponttól (tavaly a Föld napján) egy órás tudáspróbán vegyenek részt a témában. Az előző évben a szelektív hulladékgyűjtő verseny alkalmából 15 tonna elemet gyűjtöttek össze a résztvevő iskolák diákjai. A témahét egy konferenciával zárult, mely elsősorban intézményvezetőket, szakembereket, pedagógusokat célzott meg.
A témahetek mellett szeretnénk még egy érdekes és fontos projektre invitálni az iskolákat. Ez nem más, mint A világ legnagyobb tanórája elnevezésű globális projekt, melynek 160 ország, többek között hazánk is résztvevője. Az ENSZ 17 globális célja közül minden évben kiemelnek egyet, mely az adott év óratémája lesz. Az idei téma nem más, mint az nemek közötti egyenlőség. A programra 2016. szeptember 26-ig lehet regisztrálni, de az órát a 38. héten, tehát szeptember 19-23. között kell megtartani. Az órához szükséges anyag letölthető a www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu weboldalról.
Ha szeretnél többet tudni a projektmódszerről, ismerd meg képzésünket: http://neteducatio.hu/kepzes/modszertanimegujito/