Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Pokémon GO – High-tech kincskeresés és szörnyharc az osztályteremben is

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. július 21.

 

Újabb őrület terjed – már nemcsak – a netgeneráció tagjai között. Mi lehet az oka a rekordokat döntögető népszerűségnek és milyen hatással lehet a tanórákra a sok lefelé és kifelé bámuló tekintet? A Pokémon Go közösségi aspektusa révén csoportokat alakíthat, de kis kreativitással akár motivációs céllal is felhasználhatja a játékot.

 Július 17-e óta elérhető hazánkban is a Pokémon GO nevű mobil applikáció, de a szemfülesebb digitális bennszülöttek már hetekkel ezelőtt letöltötték és használják.  A Pokémon GO egy kiterjesztett valóságban (Augmented Reality – AR) is zajló, Android és iOS operációs rendszereken futó ingyenes alkalmazás.

A játék látszólag nagyon egyszerű: Karakterünk zsebszörnyeket gyűjt, fejleszt és küld harcba. Készülékünkön egy listában láthatjuk, hogy milyen távolságra találhatóak a hozzánk legközelebbi Pokémonok. Radar segítségével közelíthetjük meg a jó figurákat, melyek megjelennek, ha elég közel értünk hozzájuk és egy virtuális labdadobással le is teríthetjük célba vett lényecskénket. Ha elkaptunk egy zsebszörnyet, akkor pontjaink is növekednek, valamint “csillagport” és virtuális cukorkát kapunk. Utóbbiak segítségével a már elkapott Pokémonjainkat tudjunk fejleszteni, nevelni. Térképünkön találhatóak Pokéstopok is, ahol hasznos tárgyakat szerezhetünk, de ami még fontosabb, hogy a fejlesztők helyi látványosságok közelébe telepítették őket. Az ötös szint elérése után lehetőségünk nyílik valamely csapathoz való csatlakozásra – ekkor érdemes a környékünkön legnépszerűbbet választani. Ezen a szinten már részt vehetünk a Gym-ekért, azaz a kiképzőhelyekért folyó harcokban, melyeket akár el is foglalhatunk.

Hogy mi lehet az oka a „tömegpszichózisnak”, melyet ez az egyszerű játék okozott, a Psychology of Games szerzője Jamie Madigan pszichológus világított rá. Elmondta, hogy hat alapvető tényező befolyásolja egy játék sikerességét: akció, közösségi élmény, ismeretszerzés, az ismeretekben való elmélyülés, kreativitás és a célok eléréséhez vezető tapasztalat. A Pokémon GO egymásra épített szintjeivel lehetőséget ad arra, hogy játék közben sikeresnek érezzük magunkat, akár mind a hat faktor mentén. Miközben a vadászat mozgásra ösztönöz és a szabadba csábít, a felhasználó részese a kiterjesztett valóságnak és digitális környezetnek.

És hogyan veheti hasznát ennek a pedagógus? (Hisz legyünk őszinték, elejét venni úgysem tudja…). A Pokémon Go közösségi aspektusa révén csoportokat alakíthat, melyben a diákok és a tanár együtt tevékenykedhetnek. Egy kis kreativitással akár motivációs céllal is felhasználható a játék, ha a tanár elrejt néhány Pokémont a teremben. Magát a módszert felhasználva kitalálhatunk magunk is olyan geocaching játékot, melyben az elrejtett ládika megtalálását egy a gyerekek által jól ismert és szeretett történet köré építjük. Az ilyen fajta őrület felnőttek számára is addiktív. Próbálja ki bátran! Ha elakadt, diákjai biztosan segítenek.

Forrás:

http://hvg.hu/tudomany/20160719_pokemon_go_addikcio_pszichologia)

http://moderniskola.hu/2016/07/pedagogusok-es-pokemon-go-irany-kiterjesztett-valosag/