Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Osztályfőnöki (akár online) órán játszható csapatépítő játékok

Írta: Neteducatio Dátum: 2022. február 06.

Tanórákon játszható játékok, tekintettel a különböző oktatási formákra

Két különleges év áll eddig mögöttünk, mely életünk minden területére hatással van és volt, ez alól pedig az oktatási rendszer sem kivétel: rendezett asztal, előkészített tankönyv, és füzetek, stabil internetkapcsolat, bekapcsolt kamera és lenémított mikrofon. Készítette:

Eppel-Pásztor Adrienn pszichológus

 

A felsorolt lista csak néhány eleme a – mindenkit valamilyen módon kihívások elé állító – digitális oktatásnak. A megnövekedett elektronikai eszközhasználati időn, a megváltozott tanár-diák-szülő viszonyokon túl, az oktatás konkrét lebonyolítása is újabb nehézségek sorát eredményezte, azóta pedig a digitális oktatáson túl hibrid formákban is zajlik a tanítás. Éppen ezért cikkünkben, a teljesség igénye nélkül, összegyűjtöttünk néhány olyan segítő, ráhangoló játékot, gyakorlatot, feladatot, melyekkel az online órák során, a hibrid rendszerben, vagy akár személyesen is könnyebben bevonhatóak a diákok, s melyeket használhatunk az óra elején „jégtörőként”, a közepén felpezsdítőként, vagy a végéhez közeledve búcsúzásképp.

  • Skálás játékok: Kérdezzük meg diákjainktól, hogy egy 1-10-ig terjedő skálán most milyennek érzik az energiaszintjüket, hogy érzik magukat? Ha jelenléti oktatásban vagyunk konkrétan elhelyezkedhetünk a térben, vagy ha idő szűkében érezzük magunkat, kérhetjük a tanulóktól, hogy a kezük segítségével mutassanak egy érzésüknek megfelelő számot. Ugyanezt különböző eldöntendő kérdésekkel is játszhatjuk (nyár vagy tél; sós vagy édes), vagy aktuális lelkiállapotukra jellemző mozdulatsort, gesztust, hangot is kérhetünk bemutatásra a gyerekektől.
  • Mondatbefejezés: Kioszthatunk a gyerekeknek (vagy online feltehetünk) mondatkezdéseket, melyek alapján arra kérhetjük őket, meséljenek el egy-egy dolgot egy mondatban az elmúlt hetükből. Ötletek mondatkezdésekre: „Annak örültem a legjobban, hogy…; Köszönöm, hogy…; Alig vártam, hogy…; Jól sikerült…; Az volt számomra a pihenés, hogy…; Meg mertem csinálni azt, hogy…; Az volt a napom kedvenc része, amikor…; Azt az emléket fogom megőrizni, hogy…; Nagyon jólesett, amikor…
  • Meseírás: Minden diák leír egy szót, amit összegyűjtünk, majd kiosztunk, ezt követően pedig a pedagógus néhány bevezető mondattal elkezd egy mesét, melyet utána a diákok úgy folytatnak, hogy mindegyikőjük egymáshoz kapcsolódóan mond egy mondatot a mese folytatásaként, amelyben szerepel az általa kihúzott szó.
  • Keresek valakit, aki...: A pedagógus különböző állításokat mond azzal a mondatkezdettel, hogy „Keresek valakit, aki…” (például keresek valakit, aki… járt már Párizsban; esett már le fáról). A diákok ennek megfelelően, ha igaz rájuk az adott állítás, felállnak, felteszik a kezüket, vagy online esetben ki-be kapcsolják a kamerájukat.
  • Igaz-hamis: Meghatározhatunk egy témát, melyhez kapcsolódóan arra kérhetjük a gyerekeket, hogy találjanak ki egy-egy állítást magukra vonatkozóan, mely lehet igaz vagy hamis. A többiek feladata pedig az lesz, hogy megszavazzák, hogy az adott gyermek által kitalált állítás igaz vagy hamis.
  • Kedvenc tárgy: Akár személyesen vagyunk jelen, akár otthon, megkérhetjük a diákokat, hogy (természetesen ameddig nem érzik kellemetlennek), mutassák be a kedvenc tárgyukat.
  • Kedvenc hely: Megkérhetjük a gyerekeket, hogy hozzanak magukkal személyesen egy képet a kedvenc helyükről, vagy online állítsanak be, kommentben osszanak meg egy olyan képet, ahol nagyon szeretnek, vagy szeretnének lenni, a többieknek pedig ki kell találniuk, hogy ez a hely hol van.
  • Kihívások: Az osztállyal közösen megállapodhatunk valamilyen kihívásban, amit mindenki megpróbál megvalósítani a következő alkalomig, vagy mindenki kitalálhat magának sajátot is, melynek tapasztalatairól utána beszámol (elolvasok egy könyvet egy hét alatt; megtanulok egy bűvésztrükköt, kirakom a Rubik kockát, lefényképezek 15 előre megbeszélt dolgot).
  • Hozz valamit, ami: Személyesen talán nehezebb a korlátozott eszközök miatt, de online, vagy hibrid rendszerben megkérhetjük a gyerekeket, hogy hozzanak a kamera elé, mutassanak valamit, ami: zöld; kerek; fából van; középkori hangulatú; stb.
  • Ajándékosztás: A karácsony előtti „angyalkás” játék szóbeli változata, melyben vagy kihúzzuk egymás nevét, vagy megkérünk egy diákot, hogy válassza kis egy társát, és mondja el neki, miért hálás érte, mit szeret benne. Ezt követően a diák, aki a visszajelzést kapta az előzőekhez hasonlóan folytatja a sort azzal, akinek a nevét húzta, a játék pedig mindaddig tart, ameddig mindenki kap visszajelzést.

Sok élményben gazdag játékidőt kívánok minden kedves olvasónak,

Eppel-Pásztor Adrienn

pszichológus