Lássuk a főbb ismérveket!
- A technológia beépül a tanulási folyamatba
A technika nem egyszerűen jelen van a tanteremben, hanem aktívan használt eszköze a tanulásnak. A szükséges információkhoz, a problémák megoldásához a technika által biztosított új irányokon, új lehetőségeken keresztül is elérhetnek a diákok.
- Együttműködésre épülő környezetben folyik a munka
Noha sok diák jobban szeret egyedül dolgozni, a tantermi munkának ösztönöznie kell az együttműködésre épülő munkát, tanulást, hiszi az életben, hosszú távon nem az egyedül végzett munka lesz igazán gyümölcsöző
- Biztosított a kreatív önkifejezés lehetősége
A kreatív önkifejezést biztosító feladatok nem csak az alapos és átfogó megértést segítik elő, hanem növeli a diákok magabiztosságát is. Ennek biztosításához az órákat a diákok iránti bizalomra kell építeni.
- A tanulást a diákok érdeklődésére építve közelítik meg
A diákok saját érdeklődésüknek megfelelő kérdéseket tehetnek fel minden témával kapcsolatban, ezeken a kérdéseken keresztül történik a tananyag kibontása.
- A diákok válaszaikat megindokolják, ezáltal gondolkodni tanulnak
Manapság az egyik legnagyobb probléma, hogy a diákok gondolkodásából hiányzik a logika, tanórai válaszaik általában mechanikusak. Fontos arra ösztönözni őket, hogy a problémákat, kérdéseket több szempontból járják körül, saját válaszaikat, gondolataikat logikusan építsék fel és válaszaikat minden esetben meg tudják indokolni.
- Reflektálnak saját tanulásukra és tudásukra
Az önreflexió nem csak a tanároknak fontos. A diákokban is elősegíti saját tanulási folyamatuk, tudásuk megértését, céljaik kitűzését. Hasznos, ha van egy fóruma a tanulóknak (blog, közösségi oldalakon csoport), ahol tapasztalataikat megoszthatják egymással.
- A tanulás gyakorlati megközelítésben folyik
Minden tevékenység és feladat kapcsolódik a „való világhoz”. Ez a gyakorlati megközelítés, a hasznos tudás érzése motiválja a diákokat.
- A tanár facilitátor
Már elmúltak azok az idők, mikor a tanár áll a katedrán, előad, ír a táblára, a gyerekek pedig szorgalmasan körmölnek a füzetükbe – és ez jelenti a hatékony tanítást. Az átalakult tanárszerepben az egyik legfontosabb feladatunk, hogy biztosítsuk a tanulás feltételeit, bátorítsuk, segítsük a diákokat a tudáshoz vezető útjukon.
- A diákok értékelése több egy számnál
A jó értékelés előrevivő, többet mond egy adott feladatban elért pontszámnál. Nagyon fontos, hogy a tanulást az értékelés is folyamatként mutassa be, lássa belőle a tanuló, hogy mit tud az adott pillanatban és merre kell továbbhaladnia. A jó értékelés segít a diáknak célokat kijelölni, melyekhez utat is mutat. A portfólió készítés és a fejlesztő értékelések egyéb formái biztosíthatják ezt.