December közeledtével a legtöbb gyereken érezzük a „Mikuláshatást”: próbál jól viselkedni, hogy megkapja a kívánt ajándékot, és erre a szülők, pedagógusok is hozzátesznek, folyamatosan mondogatják, hogy „Amennyiben nem viselkedsz jól, lát a Mikulás, és nem kapsz ajándékot!” Ha jól belegondolunk, több pedagógiai módszertan is épít a gyermeki fantáziavilágra, csupán nem a Mikulás a motiváló erő, hanem más mesebeli lény: manók, varázslók stb. A tapasztalatok szerint nagyon motiváló a gyerekeknek, ha egy mesebeli lény kapcsolatba lép velük, az életük részévé válik, akár manók, tündérek, varázslók vagy egy mackó az. Szívesen fogadnak el tőlük iránymutatást, így nem csak a Mikulás idejében, hanem egész évben lehet erre építeni, de nem fenyegető erővel, hanem éppen bátorításként, motiválásként. A Karczewicz Ágnes Cinege csoportjában csoportban például a Manók élnek, akik hol ellopnak valamit, hol bajba jutnak és segítséget kérnek levélben, teszik ezt mindazért, hogy a gyerekeknek érdekes kalandokban legyen részük, fejlődjön a problémamegoldó képességük, összekovácsolják a csoportot, és a varázslat, a mese is az óvodai élet része legyen. https://neteducatio.hu/uzlet/karczewicz-agnes-manovilag-az-ovodaban/
A Kid’s Skills program egyik eleme, de önállóan is nagyon jól működik a bátorító levelek küldése a gyerekeknek. Bam a gyerekek varázslója ugyanúgy a csoport életének a része, mint a fent említett Manók. Bam végig kíséri a gyerekek mindennapjait, és leveleken keresztül kommunikál a csoporttal. A bátorító levél lényege, hogy a gyerek kap egy levelet esetünkben Bamtól, a gyerekek varázslójától (de bármilyen mesebeli lénytől kaphat), amit személyre szabottan csak neki ír: felhívja a figyelmét egy viselkedésére, cselekedetére, eredményére stb., amit vagy nagyon jól csinált, vagy nem megfelelően. Tehát vagy megdicséri a tettéért, tudásért, és elmondja neki, hogy milyen ügyes, vagy felhívja a figyelmét arra, hogy valami olyat tett, ami nem kívánt, vagy úgy látja, hogy valamilyen készségét fejleszteni kellene, és bátorítólag tanácsot ad neki, hogy miként teheti ezt meg. Amennyiben a gyermek változtat a viselkedésén, tudásán, úgy ismét kap egy levelet, amelyben megdicsérik. A levelet az óvodapedagógus olvassa fel a gyereknek, vagy a csoport előtt, vagy privátban, szituációtól függően (amennyiben dicséretet kap, azt közösen is megünnepelhetik, amennyiben valamilyen viselkedéséről küld levelet, azt nem biztos, hogy mindenki előtt kell kommunikálni). A finn módszer tapasztalati alapján a gyerekekre ugyanolyan motiváló erővel hat a varázsló levele, mint a Mikulásé, szívesebben figyelnek oda a viselkedésükre, ha a csodavarázsló jelez vissza a számukra, és izgatottan várják a leveleket.
Páll Viktória
Felhasznált irodalom:
Ben Furman: Kid’sKills, Megoldásközpontú gyermeknevelés a gyakorlatban, Z-Press Kiadó, Bp., 2018.