Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Mi a különbség a BTMN és az SNI között?

Írta: Neteducatio Dátum: 2024. november 12.

A BTMN és az SNI egyes kategóriáinak megkülönböztetése még a sokat látott pedagógusok számára sem mindig egyszerű kérdés. De mit is jelentenek a rövidítések pontosan?

A BTMN fogalma

  • A betűszó a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség szavak rövidítése.
  • A pontos definíció a Köznevelési törvényben található: „az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősül sajátos nevelési igényűnek”, 2011. évi CXC. törvény 4.§ (3).
  • A BTMN tehát egy azonosított problémát mutató, de az ép övezethez tartozó csoportot jelöl. A tanuló képes teljesíteni, de általában gyengébben, mint a többiek.
  • A BTMN probléma oka lehet valamilyen trauma vagy egy átmeneti élethelyzet is, így idővel változhat.
  • A BTMN, az SNI-vel szemben egy pusztán tüneti szintű, szubjektív megközelítés.

 

Az SNI fogalma

  • A betűszó a „sajátos nevelési igény rövidítése”.
  • Az SNI egy gyűjtőfogalom, amely többletjogokat biztosít a különleges bánásmódot igénylő gyermekeknek és tanulóknak.
  • A Köznevelési törvény definíciója szerint „sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd”, 2011. évi CXC. törvény 4.§ (25).
  • A gyermek tehát „különleges bánásmódot igénylő”, az „SNI-s” megnevezés degradálóan hat.

 

A BTMI és az SNI megkülönböztetése

A BTMI-nek vannak olyan esetei, amik a kívülálló számára összetéveszthetők lehetnek elsősorban az SNI „pszichés fejlődési zavar”, illetve a főként nyelvfejlődési zavar kapcsán létrejövő „beszédfogyatékosság” kategóriákkal.

A megkülönböztetés kritériumai:

  • az SNI súlyos és tartós állapotra utal;
  • az idegrendszer fejlődésének a szakértői vizsgálattal beazonosítható „zavara” mindig SNI megállapításához vezet, valamint
  • a beilleszkedési, tanulási, magatartási „nehézség”, mögött nem húzódik meg idegrendszeri fejlődési zavar, hanem más, pszichológiai, pedagógiai, környezeti, szocio-kultúrális okok állnak a hátterében.

 

Ha szeretnéd tudni, hogyan segíthetsz még többet a tanulási zavarokkal küzdő diákoknak, nézd meg a tanároknak és tanítóknak szóló akkreditált képzésünket: Diszlexia, diszkalkulia és egyéb specifikus tanulási zavarok az iskolában

 

Diszlexia, diszkalkulia és egyéb specifikus tanulási zavarok az iskolában


ikonOlvasószoba

Tanulással a gyógyulásért -Kórházpedagógia

A krónikusan tartós beteg gyerekek felépülését, pozitív gyógyulási folyamatait a tanulás eszközével is segíthetjük. Legfőképp akkor, ha ez örömtanulás, a gyermek személyéhez szól, és az ő élethelyz...

Tovább olvasom »

Mi fán terem az erdőpedagógia?

Az erdőpedagógus egy különleges szakember, aki az erdész és a pedagógus szerepét ötvözi, és mindkét területből merít a munkája során. Az erdőpedagógus alapos biológiai tudással rendelkezik, de nem ...

Tovább olvasom »