Nemzeti ünnepeink kitűnő lehetőséget adnak arra, hogy hazánk történelmét diákjaink évről évre, egyre jobban megismerjék. Hogyan hozzuk közelebb nemzeti ünnepeinket a diákokhoz? Cikkünkben erre keressük a választ.
Nemzeti ünnepeinken minden évben tartunk iskolai megemlékezéseket. Az osztályok műsorokkal készülnek, verseket mondanak, felidézik a főbb fordulópontokat, legtöbbször kronológiai sorrendben. A gyerekek minden évben végighallgatják a soron következő osztály műsorát, ez azonban ritkán bizonyul hatékony módszernek arra, hogy igazán megértsék a történelmi események jelentőségét.
Miért ne tehetnénk izgalmasabbá ezeket a megemlékezéseket? Hogyan vonhatnánk be minden gyermeket, hogyan érhetnénk el, hogy valóban bővüljön történelmi tudásuk?
Rendezzünk projektnapot! Az ünnepségekre való készülés – főleg a műsort adó osztály számára – többnapos elfoglaltságot jelent, a megemlékezés napja – valljuk be – az ünnepségről szól, ilyenkor ritkán veszünk új anyagot. Minden adott tehát ahhoz, hogy egy osztály, vagy akár az egész iskola megrendezze a megemlékezés – pl.: 1956. október 23. – projektnapját. A projektmódszer lehetővé teszi, hogy a gyerekek kontextusba helyezzék a történelmi eseményt, és élményszerűen tanulják meg a fontos fordulatokat. A továbbiakban ehhez adunk néhány tippet:
- Készüljünk érdekes anyagokkal, melyeket a diákok közösen dolgoznak fel. Keressünk videókat, filmeket, képeket, érdekes, korabeli dokumentumokat, levélrészleteket. A forrásokat akár QR-kódokkal is megosztatjuk a gyerekekkel. Az okostelefonjaikat és az internetet használva növelhetjük motivációjukat a téma iránt.
- Látogassunk el a Nemzeti Múzeumba, ahol koncentrálva az adott esemény hagyatékaira, tanulmányozzuk végig az adott korszak emlékeit.
- Kiscsoportokban, szakértői mozaik módszerrel dolgozzuk fel az eseményeket, majd egymásnak prezentálva építsük fel közösen az adott történelmi esemény idővonalát.
- Középiskolában érdekes lehet, ha jelentős történelmi személyiségek különböző nézőpontjaiból dolgozzuk fel a történéseket.
- A kiscsoportok (vagy iskolai projekt esetén az osztályok) készítsenek egy-egy plakátot, amit a közös iskolai ünnepségen prezentálhatnak.
- Gyűjtsük össze az adott esemény kulcsszavait, személyeit, helyszíneit, és készítsünk belőle szófelhőt. Kitűnő megoldás erre a tagul.com nevű ingyenes webes alkalmazás, ahol a kulcsszavakat különböző alakzatokba rendezhetjük, például ilyen felhőként is ábrázolhatjuk őket:
- Szerkesszünk infografikákat az ease.ly nevű, szintén ingyenes webes alkalmazással. Az infografika lehetőséget ad, hogy szemléletesen jelenítsük meg az érdekes tényeket, eseményeket.
Hogyan szerkesszen QR-kódot? Hogyan működnek a cikkben említett alkalmazások?
A tanulási folyamatot megkönnyítő IKT alkalmazásokat Fegyverneki Gergő könyvében, az IKT-s ötlettárban ismerteti. A könyv hasznos olvasnivaló lehet olyan pedagógusoknak, akik már régóta gyűjtik a bátorságot ahhoz, hogy az IKT eszközöket és internetes alkalmazásokat bevezessék a mindennapokba, és azoknak is, akik már használnak bizonyos alkalmazásokat, de bővítenék repertoárjukat. A kiadvány tartalmáról ezen a linken olvashatnak:
Fegyverneki Gergő: IKT-s ötlettár
Alkotó Pedagógus sorozatunk előző részeit itt olvashatják:
Polyecskó Dóra
A cikk elején megjelenő indexképet köszönjük a Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskolának. Forrás: dehir.hu/debrecen/elokepet-alkottak-1956-tiszteletere-debreceni-gyerekek/2015/10/21/