Ne hagyja, hogy a fejére nőjenek a tervezési feladatok, és összecsapjanak a feje felett a hullámok! Egy kis leleményességgel és csapatmunkával órákat spórolhat magának, és a kollégáinak is! Olvassa el az alábbi pár tippet, hogy miként teheti meg ezt!
- Üzenő-fal
Készítsen a kollégáival egy mágnes-, vagy parafatáblát – a legcélszerűbb ezt a kávéfőző közelébe tenni. Mindenki szánjon arra pár percet, hogy az elmúlt napok legjobb ötletét megossza a többiekkel. Írják fel egy papírra, és rakják fel erre a táblára. Így amikor a következő napra készülnek, vagy mielőtt hazamenne, olvassa el az új ötleteket, és bátran merítsen belőlük ihletet!
- Az értekezlet
A sokszor unalmas értekezleteket félidőben fel lehet azzal dobni, hogy – minden alkalommal valaki más – meglepi a csapatot valamilyen jó gyakorlattal, játékkal. Ezt nem csak elmeséli a társainak, hanem meg is csináltatja velük a „feladatot”, el is játsszák a játékot. Ezzel új erőre is kapnak az értekezlet közben, és minden alkalommal tanulnak valami új játékot, ötletet egymástól.
A legtöbb eszköz, amit munkája során használ, újrahasznosítható, vagyis sok különböző játékra felhasználható, és a nagy része könnyen elérhető, nem is kell hozzá kézműveskednie otthon. A mezei virágokat, vagy faleveleket nem csak préseléshez tudja használni, hanem használhatja a játék előtti csoportalakításhoz úgy, hogy az egy csoportba tartozók mind ugyanolyat kapnak, de meg is fordíthatja: egy csoportnak úgy kell összeállnia, hogy csak eltérő típusú levelek legyenek benne. Egyforma méretű papírlapokra felragasztva a leveleket (mindegyik fajtából 2 legyen), és lefordítva őket, izgalmas memóriajáték lesz belőlük. A Mi lenne, ha… játék remek kelléke, a vele való játék kezdőmondata pedig a következő: „Ha falevél lennék az őszi szélben, akkor…(valahova) repülnék, mert…”.
- Ossza meg a feladatot!
Ki mondta, hogy egyedül a pedagógus feladata és felelősség azt eldönteni, hogy miről szóljon a következő hét. Vonja be jobban a gyerekeket a tervezésbe, és meg fogja látni, hogy mekkora terhet vesznek le a válláról. Adjanak ötletet, hogy milyen témával szeretnének foglalkozni a következő alkalommal, és engedje, hogy játékokat, feladatokat találjanak ki ehhez. A gyerekek nap mint nap látják, hogy Ön milyen feladatokat készít nekik, így ők is könnyedén össze tudják ezeket rakni, Önnek már csak finomítani kell rajtuk.
- Feladatküldés
Ha végképp nem volt ideje készülni, és nincs ötlete, hogy mit csináljanak, akkor se aggódjon! A gyerekeknek mindig akad valami jó ötletük, amivel beindítják az Ön fantáziáját. Alkossanak párokat, és a párok közösen találjanak ki feladatot a többi párnak. Alkossák meg a hozzájuk szükséges eszközöket, szabályokat, és végül az Ön vezényletével csinálják meg őket. Az is egy tanulási folyamat része, hogy a gyerekek megtanulnak szabályokat alkotni, rákérdezni dolgokra, és mi sem tanítaná meg ezt nekik jobban, mint az, ha ők adhatnak feladatot társaiknak!
Jó munkát kívánunk az új tanévre!
Müller Andrea