Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Hibrid oktatási ötletek 4. rész

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. augusztus 25.

Egyre jobban közeledik az idő, mikor újra megszólal a csengő, és a várva várt gyerekzsivaj tölti meg az iskolaépületet és a szívünket. A héten már mindenhol értekezletek és élménybeszámolók zajlanak, és minden bizonnyal a legtöbben már beléptünk tantermünk ajtaján is.

 

Készítette: Antaliné Miss Lilla

Magam részéről elmondhatom, hogy a már nagyon vágyott helyszínen körültekintve meg kellett állapítanom, hogy a falak nem tágulnak, és a felesleges bútor fogalmát nem tudom értelmezni, sőt összébb sem mentek a padok – legfeljebb a kisgyermekből kamasszá cseperedők mellett fog úgy tűnni. Így hát azon kezdtem gondolkodni, miként tudnám kivinni a szabadba a tanulási teret. Mobileszközök segítségével rengeteg a lehetőség, melyek közül néhány kedvencemet mutatnám meg, illetve néhány olyat, amelyet akkor is jól tudunk alkalmazni, ha ismét távolabb kell kerülnünk egymástól.

 

Szabadtéri tanulási játékok

 

 

QR-kódvadászat

 

Mobileszközöket használva a legegyszerűbb, mozgással és akár szabadtéren is végezhető feladat a QR-kódokba rejtett kérdések és a rájuk adható válaszok keresése.

Bármilyen témájú kérdéssor összeállítható. A tanulók saját eszközeit bevonva, a szabadban, kellő távolságot tartva még együttműködésre is sarkallhatjuk a tanulóinkat, izgalmasabbá téve akár egy ismétléshez kapcsolódó kérdéssort is, de akár önálló(bb), tapasztalati tanulásra motiváló feladatokat is rejthetünk a kódba.

Sok lehetőség van QR-kódok készítésére, de a személyes kedvencem hasonló feladatokhoz a Classtools.net oldal kódvadászata, melynek segítségével nagyon gyorsan létrehozhatók a kérdéssorhoz tartozó nyomtatásra kész kódok, és a leolvasásuk nem igényel internetkapcsolatot, így bátran használhatjuk a táskában lapuló mobiltelefonokkal is.

 

AR túrák

 

Bizonyára sokan emlékeznek a Pokemon Go-ra.  Ezekkel a programokkal hasonló, AR-ben megjelenő kérdéssorokat hozhatunk létre, ahol ha jól dolgozunk, sok képességet meg kell mozgatnunk és fontos a kooperáció.

 

Metaverse

 

Rengeteg lehetőséget rejt, hiszen a játékhoz készített hívókódot bárhová elhelyezhetjük, így létrehozva aktivizáló kihívásokat, kalandjátékokat, alternatív történetfolyamokat.   

Nyugodtan adhatunk hosszabb YouTube videót a hívóképhez, de akár 360 fokos felvételt, VR videót, vagy épp egy fénykép készítésére való felhívást is. Ha a feladat során használandó eszközökön be lehet kapcsolni a helymeghatározást, akkor olyan kincskereső játékot is létrehozhatunk, melyben csak akkor kapunk további utasítást, ha a megfelelő helyre érkezünk, és ott akár képet is készítünk a kijelölt objektumról, ráirányítva a figyelmet valamilyen fontos épületre, szoborra vagy természetben rejlő értékre. A számtáblák segítségével matematikai problémákat, vagy kódokat fejtethetünk meg diákjainkkal, olvasóinkkal, egy igazán izgalmas interaktív történet keretében. 

 Személyes kedvencem a programban, hogy helytelen válasz esetén tudunk beszúrni YouTube linket, így akar ismétlésként, hiánypótlásként elhelyezett oktatóvideó megnézése után juthatnak csak tovább a diákok. 

 

Sighter 

 

Ennél az alkalmazásnál kérdéseket nem tudunk feltenni, viszont ráirányíthatjuk a túrák folyamán a természeti és az épített csodákra a figyelmet, melyeket a programban megadott túrához rendelt képek alapján kell megtalálni, és egy kis iránytű segíti a tájékozódást.

 

Természetjáró appok

 

Környezetünk megismerését segíthetik növény- és állathatározó applikációk, melyek hasznos segítői lehetnek a környezet és biológia tanóráknak.

A Fabook segítségével a parkokban, erdőkben sétálva megismerhetők a különféle fajok.

A Miféle virág is ez? segítségével könnyen megválaszolható az app nevében feltett kérdés.

A Madárhatározó illetve a Kétéltű- és hüllőhatározó segítségével pedig az állatokkal találkozást tehetjük még élményszerűbbé.

 

Ezekhez kapcsolódva ajánlanám a Noé-projektet, mely egy globális projekt, a vadon élő állatok saját élőhelyükön való felfedezéséhez kapcsolódóan. A projekthez csatlakozva különböző tematikus gyűjteményekhez adhatjuk hozzá a megtalált és beazonosított fajokat, így ösztönözve a gyerekeket arra, hogy óvva a környezetet, a természeti csodákra nyitott szemmel járjanak.

 

Szabadulószobák

 

A karanténoktatás alatt rendkívül népszerűek lett a különböző digitális szabadulószobás játékok, melyek egy hibrid helyzetben segíthetik élményszerűvé tenni a feladatokat. Különböző kerettörténeteket alkotva izgalmas kihívássá tehetjük a tanulást.

 

Szabadulás űrlap segítségével

 

A leggyorsabban és legegyszerűbben a Google Űrlapok eszközével hozhatunk létre ilyen kihívást. Egy gmail-es címet regisztrálva ugyanis hozzáférünk a levelezőn kívül sok egyéb eszközhöz is.  A kérdőív létrehozásakor annyit kell megtennünk, hogy egy-egy kérdést különböző szakaszokban állítunk be, és a válaszlehetőségeknél a rövid szöveges válasz verziót választjuk, és megadjuk a viszontlátni kívánt szót, számot, vagy mondatot. Fontos még, hogy a szakaszok között lépések, ugrások lehetőségére is gondoljunk, hiszen így csak akkor engedi tovább a diákot a rendszer, ha a megfelelő választ adja.

 

Genially

 

Valóban zseniális oldal, melynek lehetetlen ellenállni, ha az ember beleveti magát a feladatok készítésébe. Infografikákat, prezentációkat, társasjátékokat, szabadulószobás küldetéseket hozhatunk létre a segítségével, és remek, innovatív tanári Facebook-csoportban informálódhatunk és inspirálódhatunk, ha szeretnénk mélyebben beleásni magunkat a rejtelmeibe.

 

Kézzel fogható szemléltetés

 

Számos kiterjesztett valóság alkalmazás segítheti a szemléltetést, illetve a felfedező tanulást. Személyes kedvencem ezek közül a Merge Cube, egy kézbe fogható különleges kocka, melyet ha a hozzá tartozó különböző applikációkon keresztül vizsgálunk, akkor akár a kezünkben tarthatjuk a Naprendszer mozgó modelljét, vagy az ókor híres tárgyait vizsgálhatjuk, de akár testrészek, vagy különleges szerkezetek működését vehetjük közelebbről szemügyre, de akár saját különleges tartalmakat is létrehozhatunk.

A kockát magunk is elkészíthetjük, innen letöltve és kinyomtatva. A használatához szükséges ingyenes applikációkat pedig innen és innen érhetjük el, de számos izgalmas, de csak megvásárolható játékos alkalmazást is készítettek még hozzá, melyeket a Play Áruházból tölthetünk le.

 

Remélem, hogy a bemutatott módszertani ötletekkel és eszközökkel tudtam segíteni abban, hogy felkészüljünk erre a minden szempontból bizonytalan tanévre, és hasznosítsuk mindazt a tudást és lehetőséget, amelyet az elmúlt hónapok kihívásai teremtettek.


ikonOlvasószoba

Hibrid oktatási ötletek 3. rész

Rengeteg a kérdés a tanév indítása kapcsán, amelyek foglalkoztatnak bennünket a nyár utolsó napjaiban. Bár reméljük, hogy elkerülhető, mégis fel kell készülnünk arra, hogy egy hibrid oktatási helyz...

Tovább olvasom »

Hibrid oktatási ötletek 2. rész

A hírek szerint hagyományosan kezdjük a tanévet, és ha a fizikailag létező falakat nem is tudjuk elbontani, vagy legalább kitágítani, az online eszközök használatával megpróbálhatjuk a tanulási ter...

Tovább olvasom »

Hibrid oktatási ötletek 1. rész

A tanévre felkészülés kapcsán szinte mindenkiben vegyes érzelmek kavaroghatnak. A diákok zömevárja a tanítás kezdetét, hogy ismét társaival együtt vethesse bele magát az iskolai mindennapokba.Szülő...

Tovább olvasom »