Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Óvoda korona idején (és azon túl is)- Helyzetjelentés – Karantén-évforduló

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. március 23.

Rendhagyó óvodai helyzetjelentés: karantén-évfordulót ülünk. Egy esztendővel ezelőtt hirtelen zúdult ránk a távoktatás-távnevelés, annak minden nehézségével és kiforratlanságával együtt. A digitális átállás akadályait kezdetben az iskolák sem ugrották meg könnyedén, az óvodák pedig komoly hátránnyal indulva a középmezőnyhöz sem zárkóztak fel.

Nagy Ildikó Mária cikke

 

Digitális nevelés, távmunka, home office, vagy amit akarunk…

#maradjotthon, #együttmegyünk, #megyünktovább

Mint minden mást az óvodai nevelést is átírta a veszélyhelyzet. A tavalyi tavaszi korona idején a rendkívüli intézkedések mellett az új óvodai protokoll kidolgozásával voltunk elfoglalva. A digitális nevelés fogalmát csupán ízlelgettük, hisz érdemben nagyon kevés óvoda tartotta a lépést az online formában megvalósuló óvodai tevékenységek átdolgozásával. Komoly szakirodalom hiányában és módszertani ismeretek nélkül vágtunk bele a távolléti óvodai nevelésbe.

Kreatív nép a miénk, az óvodapedagógusok kiváltképpen, belecsöppenve tehát a virtuális tér végeláthatatlan világába járványkompatibilis megoldásokra törekedtünk. Ötletgazdagságban valóban élen járunk, azonban deficites digitális kompetenciánkkal mindössze részeredmények születtek. Tétova próbálkozásainkat problémamegoldó képességünk némileg ellensúlyozta, és ugyan elmaradva a digitális pedagógiai módszertani tudástól a szülők és óvodásaink visszajelzései tanulásra ösztönöztek bennünket.

A jószándékkal vezérelt, digitális aktivitással készített online gyűjtemények ugyanakkor sok esetben módszertani megfontolás nélkül a szülők elárasztásához vezetett, akik elvesztek a különböző csatornákon érkező információk rengetegében. A megfelelés kényszere figyelmen kívül hagyott néhány nagyon fontos alapvetést, többek között digitális műveltségünk feltérképezését, a digitális eszközök és az óvodapedagógia kapcsolatát, a felelős internethasználatot, a digitális etikett alkalmazását és a családok technológiához való hozzáférését és hozzáállását.

 

A nyári korona valamelyest lazította a képernyő előtt töltött időt mindenki számára, az ügyeleti ellátás és a megszorítások miatt azonban továbbra is törekednünk kellett az óvodában történtek megosztásáról. Több óvoda felismerte az intézményi honlap jelentőségét, ezért maradva az online térben, az óvodai weboldalt, mint elsődleges információhordozót állították  a hiteles tájékoztatás fókuszába.

A szeptemberi nevelési év kezdete új dimenzióba helyezte az óvodák működését. Több intézményben felkészültek a hagyományos óvodapedagógiai feladatok tervezése és megvalósítása mellett a digitális tevékenységek tudatos pedagógiai direktíva megalapozásához. A Web 2.0 alkalmazások direkt és felelősségteljes használata, a különböző gyermekbarát platformok megismerése és elsajátítása kezdte fontos részét képezni a Pedagógiai Programoknak, munkaterveknek, némi előnnyel indulva az előző nevelési évhez képest.

A technikai nehézségeket leküzdve mindennapossá váltak az online térbe helyezett szakmai meetingek, megbeszélések, a szülők számára a szülői értekezletek, fogadóórák. A digitális médiakörnyezet, az online kommunikáció, az online nyilvánosság tehát jelentőségteljes szerepet öltött.

 

Bár az óvoda nem állt át digitális nevelés-oktatásra, nyilvánvalóvá vált, hogy nagy gondossággal és körültekintéssel kell a koragyermekkori médiahasználati szokásokat figyelemmel kísérni, a szülőkkel és szakemberekkel való online kapcsolattartást részletesen kidolgozni.

A téli időszakban reményteli gondolatokat dédelgettünk, hogy az első tavaszi napsütéssel visszatér minden a régi kerékvágásba, azonban a vírus nem kímélve senkit és semmit ismét visszaszorította a családokat a karanténba.

Karatén-évfordulót ülünk. Tortát ugyan nem szelünk, csipetnyi ünneplésre azért van okunk, hiszen az egy esztendővel ezelőtti tétovaságunkat felváltotta a rutin, így a bezártság keserű ízébe némi édesség vegyül. Van tapasztalat, van konklúzió, van hova visszanyúlni, van bizonyos elismerése a digitális pedagógiának, van ösztönző erő a tanulásra, a tudásmegosztásra, van sok-sok online konferencia, kerekasztalbeszélgetés, tanácsadás a támogatáshoz, túléléshez.

A pedagógiával foglalkozó website-ok, a közösségi oldalak különböző szakmai, pedagógiai és egyéb csoportjai elárasztották a pedagógusokat, a szülőket az online tudástár megannyi ötletével. A bőség zavarában azonban nem árt körültekintően és céltudatosan válogatni a digitális alternatívák között, az egy évvel ezelőtti hiányosságokat feltárni, megfontolni és az élvonalba állítani.

 

A továbbiakban az alábbi területeket szeretném körbejárni, kiemelve azokat a szegmenseket, ami hatékonyabbá teheti a hosszútávú óvodai távolléti nevelést.

  1. Online felelősség és tisztelet

– netikett

– digitális műveltség

  1. Digitális eszközök és az óvodapedagógia kapcsolata

– digitális kompetencia

– módszertani megújulás

  1. Digitális eszközök szerepe, helye, hozzáférési lehetősége a családok életében

– digitális eszközök és a gyermekek

  • napirend a karanténban
  • szülői médiaszerep
  1. Online platformok az óvodapedagógusok és szülők támogatásához, gyakorlati tanácsok

– praktikus, gyermekbarát alkalmazások

  • linkgyűjtemény

 

 

Budapest, 2021. március 22

Nagy Ildikó Mária

intézményvezető

       Zuglói Csicsergő Óvoda

                                                                                                       vezető szaktanácsadó

  OH Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ

 

 

Forrás:

Dr. Devorah Heitner (2017): Képernyőtudatos család – Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből digitális írástudókat? HVG könyvek, Budapest, 2018

Nagy Ildikó Mária: Játékos IKT az óvodában – Módszertani kalauz az alapoktól a megvalósítási Neteducatio Kft. Budapest, 2018.

 

https://digitalisgyermekvedelem.hu/

https://digitalisjoletprogram.hu/

https://www.digitaliscsalad.hu/

http://digitalistudatossag.hu/

http://saferinternet.hu/

 


ikonOlvasószoba

Pedagógus Oscar-díj: Megtiszteltetés, motiváció, megerősítés — interjú Roma Ádámmal

A pedagógiai munka elismeréseként 2017 óta, immár hagyományosan, idén is megrendezésre kerül a Pedagógus Oscar-díjátadó. Keressük azokat a kollégákat – óvodától középiskoláig – akik szívvel-lélekke...

Tovább olvasom »

Pedagógus Oscar-díj 2021 – Ismét keressük Magyarország legjobb pedagógusait

A 2020-2021-es év alapjaiban rengette meg a pedagógiáról alkotott véleményünket, tett semmissé működő gyakorlatokat. Óvodától felsőoktatásig mindenhol újra kellett értelmezni a kereteket, és a móds...

Tovább olvasom »

A koronavírusról gyerekeknek – kérdések-válaszok, játékok, feladatok, melyekkel segíthetünk feldolgozni a megváltozott helyzetet

Mi is az a vírus? A vírusok apró kis kórokozók, akik a különböző élőlények szervezetében (gombák, növények, állatok és emberek) képesek arra, hogy egyre többen és többen legyenek. Változatos módon ...

Tovább olvasom »