Rendhagyó óvodai helyzetjelentés: karantén-évfordulót ülünk. Egy esztendővel ezelőtt hirtelen zúdult ránk a távoktatás-távnevelés, annak minden nehézségével és kiforratlanságával együtt. A digitális átállás akadályait kezdetben az iskolák sem ugrották meg könnyedén, az óvodák pedig komoly hátránnyal indulva a középmezőnyhöz sem zárkóztak fel.
Nagy Ildikó Mária cikke
Digitális nevelés, távmunka, home office, vagy amit akarunk…
#maradjotthon, #együttmegyünk, #megyünktovább
Mint minden mást az óvodai nevelést is átírta a veszélyhelyzet. A tavalyi tavaszi korona idején a rendkívüli intézkedések mellett az új óvodai protokoll kidolgozásával voltunk elfoglalva. A digitális nevelés fogalmát csupán ízlelgettük, hisz érdemben nagyon kevés óvoda tartotta a lépést az online formában megvalósuló óvodai tevékenységek átdolgozásával. Komoly szakirodalom hiányában és módszertani ismeretek nélkül vágtunk bele a távolléti óvodai nevelésbe.
Kreatív nép a miénk, az óvodapedagógusok kiváltképpen, belecsöppenve tehát a virtuális tér végeláthatatlan világába járványkompatibilis megoldásokra törekedtünk. Ötletgazdagságban valóban élen járunk, azonban deficites digitális kompetenciánkkal mindössze részeredmények születtek. Tétova próbálkozásainkat problémamegoldó képességünk némileg ellensúlyozta, és ugyan elmaradva a digitális pedagógiai módszertani tudástól a szülők és óvodásaink visszajelzései tanulásra ösztönöztek bennünket.
A jószándékkal vezérelt, digitális aktivitással készített online gyűjtemények ugyanakkor sok esetben módszertani megfontolás nélkül a szülők elárasztásához vezetett, akik elvesztek a különböző csatornákon érkező információk rengetegében. A megfelelés kényszere figyelmen kívül hagyott néhány nagyon fontos alapvetést, többek között digitális műveltségünk feltérképezését, a digitális eszközök és az óvodapedagógia kapcsolatát, a felelős internethasználatot, a digitális etikett alkalmazását és a családok technológiához való hozzáférését és hozzáállását.
A nyári korona valamelyest lazította a képernyő előtt töltött időt mindenki számára, az ügyeleti ellátás és a megszorítások miatt azonban továbbra is törekednünk kellett az óvodában történtek megosztásáról. Több óvoda felismerte az intézményi honlap jelentőségét, ezért maradva az online térben, az óvodai weboldalt, mint elsődleges információhordozót állították a hiteles tájékoztatás fókuszába.
A szeptemberi nevelési év kezdete új dimenzióba helyezte az óvodák működését. Több intézményben felkészültek a hagyományos óvodapedagógiai feladatok tervezése és megvalósítása mellett a digitális tevékenységek tudatos pedagógiai direktíva megalapozásához. A Web 2.0 alkalmazások direkt és felelősségteljes használata, a különböző gyermekbarát platformok megismerése és elsajátítása kezdte fontos részét képezni a Pedagógiai Programoknak, munkaterveknek, némi előnnyel indulva az előző nevelési évhez képest.
A technikai nehézségeket leküzdve mindennapossá váltak az online térbe helyezett szakmai meetingek, megbeszélések, a szülők számára a szülői értekezletek, fogadóórák. A digitális médiakörnyezet, az online kommunikáció, az online nyilvánosság tehát jelentőségteljes szerepet öltött.
Bár az óvoda nem állt át digitális nevelés-oktatásra, nyilvánvalóvá vált, hogy nagy gondossággal és körültekintéssel kell a koragyermekkori médiahasználati szokásokat figyelemmel kísérni, a szülőkkel és szakemberekkel való online kapcsolattartást részletesen kidolgozni.
A téli időszakban reményteli gondolatokat dédelgettünk, hogy az első tavaszi napsütéssel visszatér minden a régi kerékvágásba, azonban a vírus nem kímélve senkit és semmit ismét visszaszorította a családokat a karanténba.
Karatén-évfordulót ülünk. Tortát ugyan nem szelünk, csipetnyi ünneplésre azért van okunk, hiszen az egy esztendővel ezelőtti tétovaságunkat felváltotta a rutin, így a bezártság keserű ízébe némi édesség vegyül. Van tapasztalat, van konklúzió, van hova visszanyúlni, van bizonyos elismerése a digitális pedagógiának, van ösztönző erő a tanulásra, a tudásmegosztásra, van sok-sok online konferencia, kerekasztalbeszélgetés, tanácsadás a támogatáshoz, túléléshez.
A pedagógiával foglalkozó website-ok, a közösségi oldalak különböző szakmai, pedagógiai és egyéb csoportjai elárasztották a pedagógusokat, a szülőket az online tudástár megannyi ötletével. A bőség zavarában azonban nem árt körültekintően és céltudatosan válogatni a digitális alternatívák között, az egy évvel ezelőtti hiányosságokat feltárni, megfontolni és az élvonalba állítani.
A továbbiakban az alábbi területeket szeretném körbejárni, kiemelve azokat a szegmenseket, ami hatékonyabbá teheti a hosszútávú óvodai távolléti nevelést.
- Online felelősség és tisztelet
– netikett
– digitális műveltség
- Digitális eszközök és az óvodapedagógia kapcsolata
– digitális kompetencia
– módszertani megújulás
- Digitális eszközök szerepe, helye, hozzáférési lehetősége a családok életében
– digitális eszközök és a gyermekek
- napirend a karanténban
- szülői médiaszerep
- Online platformok az óvodapedagógusok és szülők támogatásához, gyakorlati tanácsok
– praktikus, gyermekbarát alkalmazások
- linkgyűjtemény
Budapest, 2021. március 22
Nagy Ildikó Mária
intézményvezető
Zuglói Csicsergő Óvoda
vezető szaktanácsadó
OH Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ
Forrás:
Dr. Devorah Heitner (2017): Képernyőtudatos család – Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből digitális írástudókat? HVG könyvek, Budapest, 2018
Nagy Ildikó Mária: Játékos IKT az óvodában – Módszertani kalauz az alapoktól a megvalósítási Neteducatio Kft. Budapest, 2018.
https://digitalisgyermekvedelem.hu/
https://digitalisjoletprogram.hu/
https://www.digitaliscsalad.hu/
http://digitalistudatossag.hu/