Beszélgetés Török Tímeával, a SuTTogó matricák megálmodójával
A szemléletváltás, a példamutatás, az értékelés és a motiválás újragondolása a pedagógiában egy sokat emlegetett fordulat mostanság. A korábbi motivációs eszköztár egyre nehezebben működik, ezért fontos, hogy új eszközöket találjunk.
Török Tímea, megoldásfókuszú coach, mediátor, Kids’ Skills tréner, gyógypedagógus egy ilyen eszközt alkotott meg. Vele beszélgetett Antaliné Miss Lilla, szakmai vezető.
Szerinted miért szükséges a motiválás terén is megújulnunk?
A legkézenfekvőbb válaszom erre, hogy mert közben mi pedagógusok is megújulunk. Kipróbálunk valami új módszert, használjuk a kreativitásunkat, ezzel is teszünk az oly gyakori kiégés ellen. Másrészt, az érdemjegyekkel történő értékelés és a külső motivációs eszközök, mint a tárgyi jutalom vagy a büntetés, már kevésbé bizonyul hasznosnak, az iskolai környezetben, mint korábban. A diákok hajlamosabbak odafigyelni, ha érdemjegyek helyett észrevételeket kapnak. Fontos és alapvető igényünk, hogy abban, amit csinálunk örömünket leljük és ez biztosítja a fejlődési lehetőséget. A belső motivációhoz szükséges egy indíték, egy szándék és egy jól körülhatárolt cél. Ez a nem csak a tanár által meghatározott cél és figyelem, már kevésbé a tanulás végtermékére irányul, mint magára folyamatra. Ebben a folyamatban kell a tanulók életkorához és érdeklődési köréhez, tudásszintjéhez igazodó témákat, eszközöket, környezetet, hatékony tanulásszervezési formákat megtalálnunk , alkalmaznunk és a tanulással kapcsolatos ill. tanulói szükségleteket kielégíteni, hogy a korábban említett motivált állapot fenntartható legyen és közben lehetősége legyen a tanulóknak olyan jövőálló készségek elsajátítására, erőforrásaik gazdagítására, amely az előttük álló kihívások tudatos megoldására ösztönzi őket.
Miért éppen SuTTogó matricák?
Bizonyára sokan látták A Suttogó c. filmet. Bennem is mély nyomokat hagyott. Felkeltette az érdeklődésem a „Join up” módszer, ami egy valódi partnerséget, bizalmat teremtő, erőszakmentes kommunikáció, önkéntes csatlakozás a másik félhez. Suttogni pedig csak halkan, gyengéden lehet, úgy, hogy figyelünk a másik minden szavára.
A TT benne meg a nevem kezdőbetűi, családi örökség. Nálunk mindenki TT.
Most jelent meg a SuTTogó matricák módszertani füzet, mely az átfogó elméleti háttér mellett az eszköz használatához kapcsolódó ötleteket mutatja be.
Kiknek ajánlod a kiadványt?
Kis túlzással mindenkinek, mert mindenki vágyik az elismerésre, de nem mindegy, hogy ezt milyen formában tesszük. Lehet, hogy lesznek benne felismerések és olyan (családi) minták, amiket időszerű és hasznos lenne már lecserélni.
Valamint ajánlom olyanoknak is, akik érezték már magukat eszköztelennek, fáradtnak szülőként, pedagógusként, edzőként vagy egy párkapcsolatban, illetve segítő szakemberként, trénerként, coachként szeretnék valami új eszközzel színesíteni, hatékonyabbá tenni a munkájukat és elsajátítani a szemléletváltó kommunikáció – szerintem – egyik legfontosabb elemét, az erősségfókuszú visszajelzések alkalmazását és megtapasztalni annak sorsfordító, jótékony hatását.
Mit üzennél a kollégáknak, akik érdeklődnek a módszer iránt?
Mi pedagógusok soha nem vagyunk eszköztelenek, mert mindig velünk vannak a szavaink. Kezdjék el használni a módszert, hogy megtapasztalják, hogy elismerés adásakor, nemcsak annak költözik öröm a szívébe, aki kapja, hanem annak is, aki adja.
Mindenkiből lehet Suttogó.
„Mindig erőforrásaiban szólítsd meg az embert!” (Insoo Kim Berg)