Milyen keretek között tudjuk mi óvodapedagógusok tudatosítani a gyerekekben az egészséges életmód fontosságát és milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre ehhez?Felsorolásszerűen, és talán nem minden lehetőséget érintve, a mindennapi óvodai életünk részei, ahol kialakíthatjuk a gyermekek igényét az egészséges életvitelre a következők:
- A gyerekek mozgásigényeinek kielégítése
- Tisztálkodás
- Fogmosás
- Öltözködés
- Pihenés
- Levegőzés (udvari játékok és séták alkalmával)
- Helyes táplálkozás (gyümölcs és zöldségnapok az óvodában)
- Látogatás fogászatra, orvosi rendelőbe, védőnőhöz, gyógyszertárba (megelőzés fontossága)
Szervezhetünk például projekthetet, ahol az egészségügyben dolgozók munkáját ismerhetjük meg. Most ehhez készült egy videó, egy nagyon egyszerűen elkészíthető orvosi táskáról, amelybe a gyerekek nemcsak ragaszthatnak, vagy a saját élményüket rajzolhatják bele, de egy orvosi táska szükséges eszközeit is belerajzolhatják vagy ragaszthatják.
Egy játékajánló a videó előtt: Mi van a zsákban?
A zsákban elhelyezzük az orvosi táska eszközeit, egy gyermek pedig tapintás alapján kitalálja és megnevezi.
Nehezítésként: egy kislány vagy kisfiú kiválaszt egy orvosi eszközt, és a saját szavaival megpróbálja körülírni, mi lehet az. A többieknek kell kitalálni, hogy mire gondolt a csoporttársa.
A cikk végére pedig egy nagyon kedves verset szeretnék a figyelmetekbe ajánlani:
Demény Ottó: Doktorbácsi
Adjon egy kanalat, mondja szépen – Áá
A hőmérőt bedugjuk a hóna alá.
Maga kérem nagy beteg! Biztos megint beevett.
Öblögessen, borogasson, bújjon a dunyhába!
Ha reggelig nem köhög, mehet óvodába.
A videó itt található:
Nótinné Csikós Marianna