Készítette: Karczewicz Ágnes
A világmindenség pöttyei (pötty és kör)
Kiemelt célok, feladatok:
- Az élet ritmusának, körforgásának megtapasztalása
- A természet számainak megismerése (1, 2, 4, 7, 12)
- Kreatív gondolkodás fejlesztése
- Elvont fogalmak művészi megérzése, kifejezése
1 pötty
- Kör alakú lap közepére egyetlen ujjlenyomat pötty készítése
- Játék: „Ez a pötty nem is pötty, hanem egy…
- Beszélegetések az egyediségünkről, mitől vagyunk mások, különlegesek (születéstörténetek).
- Szívdobbanás meghallgatása, megtapasztalás
“Ez a pötty nem pötty, hanem egy kismadár, melyet körbe ölel egy fészek, melyet madár mama kibélelt sok-sok falevéllel, hogy télen ne fázzon a fiókája.” (Milán)
„Körbe, körbe, körbe, körbe, körbe, körbe járok
kicsit szédülök már, de azért körbe, körbe, körbe, körbe járok”
(Milne)
2 pötty (kilégzés-belégzés, nappal-éjszaka, ellentétpárok)
- Légzőgyakorlatok (nappal csapata szőnyeg egyik oldalán, éjszaka a másik – ki tudja a lufit átfújni a másik oldalra, ki tudja messzebbről elfújni a gyertyát)
- Mőbiusz szalag éjszakai, nappali színekkel
A mese: Lázár Ervin: A kék meg a sárga
Egyszer két festékpötty – egy kék meg egy sárga – egymás mellé esett a papírra. Egészen közel, a szélük összeért.
– Nem menne kicsit távolabb? – mondta ingerülten a Kék.
– Menjen maga – válaszolta a Sárga –, s különben is, talán köszönne!
Ezzel hátat is fordított volna, mert a Kéket parasztos színnek tartotta – csak hát ez a festékpöttyöknél nehéz ügy, mert sem odébb menni, sem hátat fordítani nemigen tudnak.
– Még hogy én köszönjek?! Egy Sárgának! – morgott fitymállóan a Kék, és bizonyára lebiggyesztette volna a szája szélét, ha lett volna neki.
– Talán csak nem azt akarja mondani, hogy nekem kellene előre köszönnöm?
– De azt. Ha nem látná, én a Kék vagyok!
– Engedje meg, hogy fölkacagjak – mondta gúnyosan a Sárga –, hiszen maga a legközönségesebb szín a világon, nem is lehet egy napon említeni velem… és legyen szíves, ne könyököljön az oldalamba.
– Először is maga könyököl az én oldalamba, másodszor pedig én színezem az eget, a tengert, a vizeket, a legszebb virágok kékek, és az emberi szemek közül is a kékek a legszebbek. Képzeljen el egy sárga szemű embert… brr… vagy sárga vizet! Egyáltalán, hogy mer megszólalni mellettem!
– Mindig tudtam, hogy nagyon közönséges, de hogy ennyire! Mégiscsak túlzás! Még hogy a kék virágok a legszebbek! Látott már maga kankalint? Meg őszi erdőt? Maga túl mohó. Beszínezi az egész eget meg a tengert, csupa kék mindenütt. Unalmas. Én mértéktartó vagyok, sohasem válok unalmassá… Kérem, ez mégiscsak disznóság, most már egészen belém mászik… Árnyalatokban rejtőzöm, kis foltokban jelenek meg. S egyébként is, ha nem tudná, én az Okker családból származom.
– Okker?! Erre vág fel! Az is egy család? Az én őseim sokkal előkelőbbek, például sohasem lenne közülük senki olyan tolakodó, mint maga! Tudja meg, hogy én Ultramarin vagyok.
– Hah! – kezdte a replikát egy színészi felkiáltással a Sárga, akkor különben már rég összefolyt a két festékpötty, de nem volt ideje befejezni a mondatot, mert a kisfiú, akinek az ecsetjéről lehullottak, meglátta őket, és így szólt:
– Nicsak, milyen szép zöld pötty!
Játék a kezekkel, ujjakkal (kéztorna): Minden gyerek tenyerébe rajzolj két pöttyöt és már kezdődhet is a játék pl:
- Koppintásra tedd e tenyered az asztalra nyitott tenyérrel, tapsra szorítsad ökölbe!
- Koppintásra tenyérrel felfelé kopogtass az ujjaiddal az asztalon, tapsra tenyérrel lefelé!
- Csak a piros pöttyös tenyerek legyenek az asztalon (kék, zöld, sárga….)!
Ujjtorna mondóka
Két kicsi kismanó sétál az erdőben, összetalálkoznak. Megölelik egymást jobbról, balról. Tovább mennek.
Négy kicsi kismanó sétál az erdőben…
A gyerekek egymáshoz teszik a tenyerüket úgy, hogy az ujjaik is egymáshoz simulnak, majd a két kismanónál a kisujjakat mozgatják előre, hátra úgy, hogy a tenyerük végig összeér. Az ölelés résznél a kisujjak jobbról, balról átkulcsolják egymást. A tovább mentek résznél megint előre, hátra mozognak. A négynél a kisujjak és gyűrűs ujjak mozdulnak. A hatnál a kisujj, a gyűrűs és a középső és így tovább.
(A gyerekek kezeire rajzolhatunk különböző érzelmeket kifejező „manó” arcokat is és akkor még több játék kitalálható hozzá.)
És, hogy mit talált ki Fruzsi ezután a játék után?
A kör közepén áll egy gyermek, kezében gyűrűt vagy azt jelképező tárgyat tart. Személyről személyre jár, miközben a dalt éneklik. Akinél a dal befejeződik, annak kell kitalálnia, hogy melyik markába rejtette el a gyűrűt. Ha a kérdezett nem találja ki, ő lesz a gyűrűs a körben.
2 pöttyös mátrix tojástartóból
- Halmazok képzése az évszakok jellemzői alapján, csoportosítások négyesével
- Milyen színe, íze, illata van az évszakoknak?
- Őszi matató doboz készítése (falevelek, gesztenye, csipkebogyó, dió makk – gesztenyén számképek, illetve pöttyök ezek keresése, párosítása 0-12)
- Négy évszak mondogatása összekötve egy-egy mozdulattal –test középvonal átlépés
- Szabad mozgás, tánc zenére 4 színű, szalagos karikákkal
Négy évszak rajz
7 pötty a hét napjai
- Ujj játékok a hét napjaival
- Ritmusjátékok babzsákkal (Hétfőn én megyek tehozzád, kedden te jössz énhozzám…) – körben, párban
Ténagy Sándor: Bolondos mondóka
Hétfőn, egy szem makkot leltem,
Kedden délben földbe tettem.
Szerdán este vödröt vettem,
Csütörtökön megöntöztem.
Péteken csak nézegettem,
Szombaton már büszkélkedtem.
S akár hiszed, akár nem:
Vasárnap az én tölgyfámról,
Annak mind a tíz ágáról
Száz szem makkot leszedtem.
Heti naptár készítése:
Sok pötty, kör és gömb
Befejezésül a „kedvenc”