Te foglalkozol komplex személyiségfejlesztéssel az iskolában? Tudtad, hogy a pszichológiának létezik már olyan ága, mely nem betegségfókuszú, hanem a szellemi egészség ápolását tekinti központ feladatának? És azt tudtad, hogy a pozitív pszichológia eszköztára a tantermekben is alkalmazható?
Korábban a pszichológusok a betegség puszta gyógyítását tartották a fő feladatuknak. A szellemi egészség ápolása nem volt fókuszpontban. Ez változott meg a pszichológia tudomány egy újabb ágának létrejöttével, a pozitív pszichológiával. Programadója Martin Seligman a tehetség táplálásában és a normális élet fejlesztésében látta a pszichológia új célrendszerét.
Az iskola gyakran rásegít az amúgy is sokat mantrázott negatív énképre, a „nekem úgysem fog sikerülnikre” és „már megint elszúrtamokra”. Ehelyett erősítenünk kell az önbizalmat és módszereket kell adnunk a gyerekek kezébe, hogy a kudarcokat egy újabb lehetőségnek tekintések a tanulásra. A pozitív pszichológia irányzata szerint a boldogság, a fejlődési szemlélet, az optimizmus, a kreativitás mind-mind fejleszthető, tanulható. Hogy valójában kit mi tesz boldoggá, milyen módon boldog, ez emberenként nagyon különböző. Van azonban néhány olyan tényező, mely mindenképp hatással van arra, hogyan tekintünk önmagunkra és a világra.
Ezeket a tényezőket alakítva, életünket is jobbá tehetjük és hozzásegíthetjük diákjainkat, hogy már az iskolában is olyan szemléletben nevelkedjenek, mely pozitív hatással lesz felnőttkorukra, döntéseikre.
Tanárként dolgozhatunk azon, hogy az iskolában töltött időre szívesen emlékezzenek vissza diákjaink felnőttkorukban is, de ami ennél is fontosabb, valós önértékelésre, optimizmusra, kudarctűrésre, értő odafigyelésre, kreativitásuk kiaknázásra és pozitív kommunikációra is megtaníthatjuk őket.
Ha egy tevékenységet egyértelműen pozitív érzelmek kísérnek, rugalmasabbá, kreatívabbá, befogadóbbá és hatékonyabbá válik gondolkodásunk. Ezen kívül testi és lelki állapotunkra is hatással van, csökkenti a stresszt, javítja a figyelmet, koncentrációt és emberi kapcsolataink minőségében is pozitív változásokat eredményezhet.
Ha kommunikációnkkal a fejlődést, az épülést, a türelmet, a bizakodást vetítjük magunk köré, bekövetkezik a pozitív változás. Ha tagadás helyett állítással operálunk, lezárás helyett nyitással, hibák keresése helyett az eredmények meglátásával, nyomásgyakorlás helyett a stressz csökkentésével nevelünk, garantált a siker.
Pozitív pszichológia a tanteremben – pozitív pedagógia továbbképzés pedagógusok számára című akkreditált továbbképzésünk 30 órában segít a pozitív pszichológia különböző módszereinek elsajátításában és gyakorlatorientált módon, letölthető anyagokkal segít azok alkalmazásában.
A részletekről itt tájékozódhatsz: https://neteducatio.hu/kepzes/pozitiv-pszichologia-a-tanteremben-pozitiv-pedagogia-tovabbkepzes-pedagogusok-szamara-30-ora-30-kredit/