Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Az origami világnapja – október 24.

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. október 19.

A japán hajtogatási technika több száz éve indult világkörüli útjára. Egyes feljegyzések szerint már az időszámításunk szerinti első évezred elején is origamiztak, ám abban biztosak vagyunk, hogy 1845-ben egy Kan no Mado nevű úriember gyűjtötte össze a tradicionális formákat, melyek többsége ma is használatos.

De miért origami?

Két japán szó összetétele: ori= hajtogatás, kami= papír. A hagyomány szerint a 6. században, egy buddhista szerzetes vitte el a technikát a felkelő nap országába. Egyébként az első origami Magyarországon csak 1935-ben, a Sicc című könyvben jelent meg.

Mire jó? Aki origamizott már valaha, az tudja, hogy a látszat ellenre korántsem egyszerű művelet. A szem és a kéz összehangolt munkájára van szükség, segítségével fejlődik a térlátás, a memória, a kreativitás, az irányok érzékelése, a térbeli tájékozódás, az ügyesség és a finommotorika.

A felsorolt okok miatt pedagógusként egyet érthetünk abban, hogy ennek a sokoldalú technikának igen is van helye az iskolákban és az óvodákban is. Az óvodásokkal elkészíthetjük a meséinkhez a bábokat, illusztrációként is használhatjuk őket. A környezeti nevelés részeként anyagismeretet nyújt (papír tulajdonságai, felhasználása, hogyan készül), illetve lehetőség van újrahasznosított papírból is alkotni (pl. Föld napján). Nagycsoportban az írás-előkészítés egyik kiváló eszköze: a pontos, aprólékos hajtások, sodrások erősítik kezeket, ügyesítik az ujjakat. Egyes origami darabok játéktárgyként, ajándéktárgyként is funkcionálhatnak, sőt, még hangszert is készülhet belőle!

A módszer nagy előnye, hogy futótűzként terjed a gyerekek körében: elegendő egy-két gyereknek megmutatni, a többiek már maguktól fognak odajönni. Az ügyesebbek és a pedagógusok segíthetnek a kezdőknek, így megvalósul az egyéni bánásmód. A könnyebb-nehezebb figurák bemutatásával pedig differenciálhatunk a csoporton belül.

Az általános iskolai technika órán is kiváló elfoglaltság (arról nem is beszélve, hogy a gyerekek kézügyességét észrevétlenül fejleszti, az írásképre is jótékony hatással lehet) és ne felejtsük ki a tinédzsereket sem, akiknek akár játékos vetélkedőt is szervezhetünk. Okos telefonjaikon akár a folyón is megnézhetnek egy-egy tutorial videót (ez egy amolyan „így készült” videó), s azt utánozva készíthetnek saját darabokat!

 

A következőkben összegyűjtöttünk néhány leírást (könnyebbektől a nehezekig), melyek közül biztosan mindenki megtalálja a neki tetszőt.

Kisebbeknek való origamit ezen az oldalon találnak: KICSIK ORIGAMIJA 

Aki már ügyesebb, az próbálkozhat egy ilyen pónival is:

poni

További ötletek ITT találhatóak.

 

Ha még ezek is túl könnyűek, akkor ideje profi vizekre evezni. Az alábbi videókon látható figurák elkészítéséhez már nagyon technikásnak kell lenni:

 

Kellemes hajtogatást kívánunk!

 

A cikk a Wikipédia „Origami” szócikkének felhasználásával készült.


ikonOlvasószoba

Meselevél módszere az óvodában

A levelezés egy igazán sokoldalú és a mindennapi munkában jól használható módszer. Bármilyen óvodai történés, ünnep, esemény, projekt kapcsán alkalmazható és garantáltan a gyerekek kedvence lesz… f...

Tovább olvasom »

Sütis párosító játék óvodásoknak, kisiskolásoknak

Asszociációs, párosító játék óvodásoknak/elsősöknek.

Tovább olvasom »

Ingyenesen letölthető fejlesztő játék

Ismerős a Dobble társasjáték? Egyre több óvodában használják és otthon, a családokban is nagy népszerűségnek örvend. Minden korosztály számára ideális, hiszen pörgős, izgalmas játék, variálható sza...

Tovább olvasom »