Kritikai hangok: Úristen, itt megállt az idő? Mikor kezdenek végre használható tudást adni az iskolában?
Tanár: Tényleg: vajon mire való ma az iskola? És mit jelent egyáltalán manapság az, hogy használható tudás?
Íme, Fegyverneki Gergő válasza a mai pedagógusokat érő kritikákra: tantárgyközi projektmódszer. De mit jelent ez? Nézzük és tanuljuk meg!
Kizárt, hogy te nem érzed a kritikát, amely az iskolai tanítás módszertanát éri nap mint nap: elavult módszerekkel dolgozunk, nem adunk használható tudást, stb-stb-stb… Mi tagadás, a legtöbben mi is érezzük, hogy a megváltozott, komplex világunkban szükséges módszertani felfrissülés, így sokféle dolgot kipróbálunk.
Mi most a tantárgyközi projektmódszer megismerésére és a mindennapi munkátokba való beépítésére buzdítunk titeket is.
Észszerű feladatok valós problémákra
Stop! A lexikális tudást nem kell kidobni az iskolából! Arra szükség van! Azonban az is fontos, hogy megtanítsuk diákjainknak, hogyan kell ezt a tudást felhasználni: vagyis valós problémák megoldására konvertálni.
De mi lenne, ha mindezt megfordítanánk?
Mi lenne, ha több, más-más tantárgyat tanító kollégával alaposan előkészítenénk egy-egy projektet, ahol a tanulóinknak valós problémákat kellene megoldaniuk, miközben rengeteget tanulnak, ráadásul motiváltan.
Például, ha a matekos, a vizus, az irodalmas, a fizikás és az informatikus kollégák összedugják a fejüket nagyon jól megtervezhetnek egy ilyesmi projektet:
Síkidomok és térbeli geometriai formák a művészeti alkotásokban és a hétköznapi használati tárgyakban
Vagy gondoljatok csak bele, mi mindent tudnátok véghez vinni a gyerekekkel egy
Hogyan nyissunk sikeres éttermet?
című projekttel? Tudnátok közösen gondolkozni az idegen nyelvet oktató kollégával, a magyaros, matekos, rajzos tanártársakkal, nem beszélve a médiaismeretet, történelmet, éneket, biológiát és vállalkozási alapismereteket tanító kollégákról.
Komplex világ – komplex módszerek az iskolában
- A bonyolult összetettségében is összefüggő világunkat, az abban való létezéshez szükséges tudás átadásához remek lehetőség, a gyakorlatban sikeresen alkalmazható módszer a tantárgyi integráció az iskolai projektekben.
- Nagyon fontos meglátnunk, hogy a projektmódszer nem csak az egyénileg motivált tanulást és kreativitást segíti, hanem a diákok közötti együttműködést és a közös kritikai gondolkodást is fejleszti.
- A saját kérdések – válaszok megfogalmazása, a megfigyeléseknek is teret adó, támogató tanári segítség az SNI-s, BTM-es diákokat is sikerélményhez juttathatja.
- A tanórai differenciálás kitűnő eszköze lehet ez a módszer, amely kutatómunkára és tevékenykedésre ösztönzi a tanulókat.
Így kezdj hozzá!
A Játék, munka, tanulás igazi 21. századi kézikönyv. Nem csak elméleti alapozást nyújt, hanem a projektek megtervezésében gyakorlati tanácsokkal is segíti a kollégákat. Majd pedig 14 kidolgozott tantárgyközi projektet be is mutat. Álljon itt néhány adaptálható projekt címe (a 14-ből):
- DigiPolisz, avagy „utazás” az ókori Görögországba – téma: az ókori Görögország kultúrája
- A kötelezők Arcai – téma: Katona József Bánk bán című művének komplex elemzése
- Ép testben ép lélek – téma: testi és mentális egészség, egészségtudatos magatartás
- Irány a múzeum – téma: a magyar felvilágosodás és a nyelvújítási mozgalom, múzeumpedagógia
A jó módszer aranyat ér
Aki kézbe veszi Fegyverneki Gergő Játék, tanulás, munka című 21. századi projektmódszer kézikönyvét, az könnyen belátja, hogy milliós nagyberuházások és elérhetetlen infrastrukturális fejlesztések nélkül is sokat tehetünk a korszerű iskoláért, ahol nem állt meg az idő.
Jó munkát és sok jó élményt kívánunk nektek az iskolában!
Bitter Noémi