A saját készítésű nyomtatható játékok egyre fontosabb szerepet kapnak az óvodai gyakorlatban. Nem véletlenül: ezek az eszközök személyre szabhatók, gyorsan előállíthatók, ráadásul pontosan illeszthetők a csoport aktuális életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez és fejlettségi szintjéhez.
A digitális alkalmazások– köztük a Canva – nemcsak látványos plakátok vagy szülői tájékoztatók készítésére alkalmasak, hanem valódi, kézzel fogható pedagógiai eszközök tervezésére is. Ebben a cikksorozatban azt mutatjuk meg, hogyan válhat a Canva a pedagógus játéktervező társává, és miként segítheti az óvodai tevékenységi területek kiegészítését – egyedi, saját fejlesztésű játékokkal.
Miért készítsünk saját nyomtatható játékokat?
A pedagógiai gyakorlatban sokszor érezzük: az „egy az egyben” letölthető anyagok ritkán illeszkednek pontosan a csoportunkhoz. Valami mindig más: a gyerekek nyelvi fejlettsége, a témakör feldolgozási mélysége, az eszközhasználati lehetőségeink.
A saját tervezésű játék pont erre kínál megoldást:
- A gyerekekhez szabható (nevek, képek, helyi témák)
- Tematikusan illeszthető a heti vagy projekttervhez
- Komplex fejlesztést tesz lehetővé (pl. szókincs + vizuális észlelés + finommotorika)
- Elősegíti a szemléleti és módszertani rugalmasságot
A Canva mint kreatív eszköz
A Canva egy könnyen kezelhető, vizuálisan igényes online szerkesztőfelület, amely ideálissá teszi pedagógiai célú tartalmak létrehozására – még azok számára is, akik nem grafikus végzettséggel rendelkeznek.
Mit lehet benne készíteni?
- Párosítós kártyák
- Halmazalkotó lapok
- Memóriajátékok
- Sorrendrakós és történetépítő kártyák
- Társasjáték-táblák
- Szókép-kártyák, érzelmi kártyák, szabályplakátok stb.
A szerkesztés során saját fotókat, ikonokat, illusztrációkat is használhatunk – így a gyerekek ismerős, biztonságos vizuális világban tanulhatnak és játszhatnak.
💡 TIPP: Jó hír, hogy a Canva Pro (a fizetős verzió) ingyenesen elérhető pedagógusok számára, érvényes pedagógus igazolvány vagy intézményi e-mail használatával. Így teljes hozzáférést kapsz a sablonokhoz, grafikai elemekhez, letölthető PDF-ekhez és minden extra funkcióhoz – ami különösen jól jön a nyomtatható játékok tervezésénél.
1.lépés – látogass el erre a weboldalra: https://www.canva.com/education/
2.lépés – a menüpontokból válaszd ki a Teachers – Get verified pontot
3.lépés – válaszd ki, hogyan szeretnél regisztrálni a Canva oktatási verziójára
4.lépés – a lehetőségek közül válaszd ki a Tanár opciót
5.lépés – válaszd ki az Általános vagy középiskolát (az angolszász területeken az óvoda az általános iskolához tartozik!)
6.lépés – újra válaszd a tanár opciót
7.lépés – az évfolyamok közül válaszd ki az óvodát
8.lépés – válaszd ki, milyen tárgyakat oktatsz, milyen tevékenységeket tartasz
9.lépés – ha van ovis, hivatalos e-mail címed, használd azt, ha nincs kattints a „nincs iskolai e-mail címem opcióra”
10.lépés – töltsd fel a pedagógus igazolványod szkennelt változatát képként vagy pdf-ként
11.lépés – add meg az igazolványodon szereplő adataidat
12.lépés – a canva ellenőrzi a megadott adatok hitelességét, e-mailben értesítenek a pro verzió aktiválásáról
A „képernyőről a polcra” szemlélet
A nyomtatható játék nem csupán látványos, hanem pedagógiailag tudatosan megtervezett eszköz – a cél az, hogy a szerkesztés eredménye valódi, gyakorlatban kipróbált, örömteli fejlesztőjáték legyen. Ezért a sorozat minden egyes darabjában:
- Egy-egy óvodai tevékenységi területhez illesztett játékot mutatunk be,
- Képpel, leírással, pedagógiai háttérrel,
- Saját tapasztalattal és ötletekkel a differenciálásra, kiscsoportos használatra,
- Letölthető játékkal kedveskedünk.
Mire számíthatsz a sorozatban?
A következő részekben az alábbi témákat járjuk körbe:
- Mozgásos játékok,
- Anyanyelvi nevelés és kommunikáció fejlesztése,
- Külső világ tevékeny megismerése (matematika, környezet),
- Vizuális nevelés,
- Ének-zene tevékenységek.
Minden részben egy kipróbált játék, letölthető tartalom vár rád!
A bemutatott játékok nagy része a Digitális eszközökkel támogatott tanulás az óvodában című könyvből származik vagy ahhoz kapcsolódik.
A könyvben több mint 150 digitális és nyomtatható játékötlet található, tematikusan rendszerezve, 30 projekt keretében.
A könyvhöz tartozó továbbképzés során a pedagógusok megtanulják, hogyan lehet saját fejlesztésű játékokat tervezni – nemcsak innovatívan, kreatívan, hanem tudatosan is, a nevelési célokat szem előtt tartva.