Mint már említettem, számomra nagyon fontos, hogy az óráim nagy része tevékeny legyen. Tudom, ez sokszor megerőltető, és nem is mindig lehetséges, de azért próbálok törekedni rá.
Ma természetismeret, régen környezetismeretnek hívtuk, de a lényeg ugyanaz. Hogyan ismertessük meg a gyerekekkel a természet változásait, szépségét? Hogyan óvjuk közvetlen környezetünket?
Mivel ebbe a tantárgyba nagyon sok minden belefér, nem okoz gondot kreatív tevékenységet csempészni egy-egy tanórába.
Első osztályban, szeptemberben a gesztenyefa remek tanító.
Akár az iskolaudvaron, akár a parkban találunk gesztenyefát, mindenképpen testközelből figyeljük meg.
Ősszel is csodaszép ez a fa, ilyenkor megfigyelhetjük a leveleit és a termését. A gesztenyét felhasználhatjuk matematikaórán korongok helyett. Megszámlálhatjuk, ki hány darabot gyűjtött össze, s máris egy jó kis matematikaórát kerekítettünk egy környezetórából. A korongokkal összeadást, kivonást gyakorlunk, miért ne tehetnénk ezt gesztenyékkel?
Ha megnéztük a levelét, látjuk a színeit. Ha felvisszük az osztályterembe, rajzórán hasznosíthatjuk. Próbáljanak csak olyan színeket keverni, festeni, amilyen közvetlenül előttük van. Nem mondom, hogy ebből mindig valami csodaszép dolog kerekedik, de arra nagyon jó, hogy a gyerekek kísérletezzenek a színekkel, és mi is hamar rálátunk, kinek okoz ez még nehézséget, és ki az, aki a kezdetektől úgy fogja az ecsetet, mint egy igazi festő.
A gesztenyéket persze a technikaórán tudjuk jól felhasználni, ezt senkinek sem kell mondanom, gondolom mindenkinek rengeteg gesztenye van felhalmozva a szekrényében.
A gesztenyefát egész évben figyelhetjük, sőt, fotót is készíthetünk róla és a gyerekekről. Minden évszakban egy kép, ami azután remek teremdekoráció, arról nem is beszélve, hogy közben az évszakok körforgását is megtanítjuk a gyerekeknek észrevétlenül. A képeket fel tudjuk majd használni negyedik év végén is, amikor búcsúztatjuk őket.
Minden évszakban látogassuk meg a fát, a gyerekek maguktól észreveszik a változásokat, amit aztán a saját szavaikkal tudnak megfogalmazni. Így biztosan jobban megjegyzik a fontos dolgokat, az évszakok körforgását, az időjárás hatásait a természetre. Saját megfigyeléseik alapján könnyedén tudnak beszélni, tehát ez az egyéni megnyilvánulásokat is segíti, valamint a fogalmazás előkészítésben is nagy segítségünkre van. Hiszen mennyivel könnyebb olyan dologról írni, amit ismerünk, szeretünk, folyamatosan figyelünk.
Érzékenyebbé, fogékonyabbá válnak a természet szépségei iránt, ami azt hiszem ennek a tantárgynak a legfontosabb célja.
Porteleki Sára
Játékkal minden könnyebb: https://neteducatio.hu/uzlet/pandine-csajagi-maria-szabad-a-jatek-legyen-elmeny-a-tanulas-jatekos-modszerekkel/