Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Így készíts egyszerűen infografikát az órádra: a Google NotebookLM infografikai modulja lépésről-lépésre

Írta: Neteducatio Dátum: 2025. december 08.

Így készíts egyszerűen infografikát az órádra: a Google NotebookLM infografikai modulja lépésről-lépésre

Szerző: Kéri Zoltánné

A Google tudásmenedzsment-eszköze, a NotebookLM (https://notebooklm.google.com/), az elmúlt hónapokban forradalmasította a tartalomfeldolgozást a podcast stílusú és videós áttekintések bevezetésével. November 20-án a Google hivatalosan is bejelentette azt a funkciót, amely teljessé teszi a rendszert: az infografika modult. Ez az újítás lehetővé teszi a statikus, prezentációba illeszthető ábrák azonnali generálását, ami nekünk, tanároknak is nagy segítséget jelent.

A piacon elérhető népszerű versenytársakkal – például a Canvával – ellentétben, amelyek elsősorban sablonokat kínálnak a tartalom esztétikusabbá tételéhez, a NotebookLM egy tartalomközpontú megközelítést alkalmaz. Ezen a platformon az infografikák nem csupán dekorációs elemek, hanem a tudásszintézis vizuális végtermékei, amelyek mögött a feltöltött anyagok tényleges “megértése” áll. A funkció nem egyszerűen szép képeket generál, hanem a Google legújabb NanoBanana Pro modelljének erejével elemzi az adatokat a mélyebb megértés és vizualizáció érdekében. Ez a technológiai háttér teszi lehetővé, hogy a rendszer a meglévő források alapján önállóan strukturáljon, majd percek alatt vizualizálja az adatmennyiséget, így a felhasználónak nem szükséges külső dizájneszközökkel bajlódnia.

Testreszabhatóság és funkciók

A Stúdió felületén keresztül a felhasználók részletesen szabályozhatják a generált kimenetet:

  • Irányított generálás: Utasítható a rendszer specifikus trendek kiemelésére vagy adatsorok összehasonlítására.
  • Nyelvi rugalmasság: A kimeneti nyelv szabadon választható, így nyelvtanításhoz is ideális.
  • Formátum és részletesség: Választható álló vagy fekvő tájolás, valamint tömör, normál vagy részletes adatmegjelenítési szint.
  • Stílus és színek: A promptokban meghatározható a stílus (pl. fotorealisztikus, 4K felbontás) vagy a színpaletta (pl. az iskola logójának színei) használata.

 

Nézzük meg lépésről-lépésre, hogyan használhatjuk az új generatív mesterséges intelligencia programot az iskolai gyakorlatban!

1. lépés – Látogassunk el a weboldara: https://notebooklm.google.com/. Az ajánlott tartalmak mellett a fő oldalon fognak megjelenni az általunk feltöltött jegyzetek, vagyis a Google-nek megadott források összességéből generált írásos tartalom.

2. lépés – Kattintsunk az „Új létrehozása” pontra. A források megadásánál feltölthetünk saját óravázlatokat, óraterveket, tankönyveket akármilyen szöveg file-t használva. Ezek mellett azonban a rendszer képes videókból, hanganyagokból és weboldalakon található információkból is dolgozni. Az ingyenes verzióban akár 50 különböző forrást felhasználva is összegezheti nekünk a kívánt anyagot.

3. lépés – Évek óta népszerű téma az angolszász kultúra karácsonyi ünnepeinek összehasonlítása a magyar népi hagyományokkal. Emiatt 6, különböző weboldalon található összefoglaló cikket adtam meg forrásként a rendszernek.

4. lépés – A források feldolgozását követően a NotebookLM összegzi egy rövid „jegyzetben” az ott olvasottakat. A szöveget kedvünkre kiegészíthetjük, a címet átnevezhetjük, vagy tehetünk fel a jegyzetről kérdéseket. Ehhez a hagyományos MI szöveggenerálást használja fel.

5. lépés – A „Studio” menüsorból válasszuk ki az infografikát. Az infografika csempén látható ceruza segítségével lehetőségünk van személyre szabni azt. Itt adhatjuk meg a grafika formáját, színpalettáját, kiemelendő területeket és egyéb specifikus kritériumainkat is.

6.lépés – A részletesség kiválasztásánál választhatunk a tömör, normál és részletes megjelenítések között. A részletes megjelenítési mód jelenleg BÉTA verzióban érhető el, így a képi szöveges megjelenítésben még találkozhatunk a tipikus MI által generált problémákkal (elfolyó szöveg, elnagyolt kép, nem részletes emberábrázolás).

7. lépés – A generálás gombra kattintva a rendszer – attól függően, mennyi forrásból kell dolgoznia – pár perc alatt elkészíti a kívánt tartalmat számunkra. Az alábbi infografikákhoz ugyan azt a kikötést tettem. Az első kép a tömör, a második a normál, a harmadik pedig a részletes bemutatás lett.

‌8. lépés – Természetesen, mint minden embertől tanuló rendszer, itt is kíváncsiak a visszajelzésünkre. Amennyiben elégedettek vagyunk a generált tartalommal, bátran jelezzük vissza azt a programnak. Ha hibát találtunk az anyagban, arról is mindenképpen tegyünk említést a fejlesztőknek, hiszen így tudják tökéletesíteni a forrásfeldolgozást a jövőben.

Láthatjuk tehát, hogy a NotebookLM messze túlmutat a hagyományos jegyzetelési vagy képgenerálási funkciókon: valójában egy technológiai innovációt és pedagógiai módszertant ötvöző intelligens társ lehet. Az eszköz nemcsak a tanárok felkészülési idejét optimalizálja, hanem a diákok elmélyülését is hatékonyan támogatja, így kiválóan illeszkedik a projektalapú oktatási stratégiákhoz is.


ikonOlvasószoba

TikTok tanároknak

Több, egymástól független elemzés szerint is a TikTok algoritmusa az egyik legfejlettebb a világon. A mesterséges intelligenciával megtámogatott algoritmus nem csak a kattintásokat és lájkokat figy...

Tovább olvasom »