Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A Canva, mint az óvodapedagógus játéktervező eszköze

Írta: Neteducatio Dátum: 2025. augusztus 26.

A saját készítésű nyomtatható játékok egyre fontosabb szerepet kapnak az óvodai gyakorlatban. Nem véletlenül: ezek az eszközök személyre szabhatók, gyorsan előállíthatók, ráadásul pontosan illeszthetők a csoport aktuális életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez és fejlettségi szintjéhez.

A digitális alkalmazások– köztük a Canva – nemcsak látványos plakátok vagy szülői tájékoztatók készítésére alkalmasak, hanem valódi, kézzel fogható pedagógiai eszközök tervezésére is. Ebben a cikksorozatban azt mutatjuk meg, hogyan válhat a Canva a pedagógus játéktervező társává, és miként segítheti az óvodai tevékenységi területek kiegészítését – egyedi, saját fejlesztésű játékokkal.

Miért készítsünk saját nyomtatható játékokat?

A pedagógiai gyakorlatban sokszor érezzük: az „egy az egyben” letölthető anyagok ritkán illeszkednek pontosan a csoportunkhoz. Valami mindig más: a gyerekek nyelvi fejlettsége, a témakör feldolgozási mélysége, az eszközhasználati lehetőségeink.
A saját tervezésű játék pont erre kínál megoldást:

  • A gyerekekhez szabható (nevek, képek, helyi témák)
  • Tematikusan illeszthető a heti vagy projekttervhez
  • Komplex fejlesztést tesz lehetővé (pl. szókincs + vizuális észlelés + finommotorika)
  • Elősegíti a szemléleti és módszertani rugalmasságot

A Canva mint kreatív eszköz

A Canva egy könnyen kezelhető, vizuálisan igényes online szerkesztőfelület, amely ideálissá teszi pedagógiai célú tartalmak létrehozására – még azok számára is, akik nem grafikus végzettséggel rendelkeznek.

Mit lehet benne készíteni?

  • Párosítós kártyák
  • Halmazalkotó lapok
  • Memóriajátékok
  • Sorrendrakós és történetépítő kártyák
  • Társasjáték-táblák
  • Szókép-kártyák, érzelmi kártyák, szabályplakátok stb.

A szerkesztés során saját fotókat, ikonokat, illusztrációkat is használhatunk – így a gyerekek ismerős, biztonságos vizuális világban tanulhatnak és játszhatnak.

💡 TIPP: Jó hír, hogy a Canva Pro (a fizetős verzió) ingyenesen elérhető pedagógusok számára, érvényes pedagógus igazolvány vagy intézményi e-mail használatával. Így teljes hozzáférést kapsz a sablonokhoz, grafikai elemekhez, letölthető PDF-ekhez és minden extra funkcióhoz – ami különösen jól jön a nyomtatható játékok tervezésénél.

1.lépés – látogass el erre a weboldalra: https://www.canva.com/education/

2.lépés – a menüpontokból válaszd ki a Teachers – Get verified pontot

3.lépés – válaszd ki, hogyan szeretnél regisztrálni a Canva oktatási verziójára

4.lépés – a lehetőségek közül válaszd ki a Tanár opciót

5.lépés – válaszd ki az Általános vagy középiskolát (az angolszász területeken az óvoda az általános iskolához tartozik!)

6.lépés – újra válaszd a tanár opciót

7.lépés – az évfolyamok közül válaszd ki az óvodát

8.lépés – válaszd ki, milyen tárgyakat oktatsz, milyen tevékenységeket tartasz

9.lépés – ha van ovis, hivatalos e-mail címed, használd azt, ha nincs kattints a „nincs iskolai e-mail címem opcióra”

10.lépés – töltsd fel a pedagógus igazolványod szkennelt változatát képként vagy pdf-ként

11.lépés – add meg az igazolványodon szereplő adataidat

12.lépés – a canva ellenőrzi a megadott adatok hitelességét, e-mailben értesítenek a pro verzió aktiválásáról

 

A „képernyőről a polcra” szemlélet

A nyomtatható játék nem csupán látványos, hanem pedagógiailag tudatosan megtervezett eszköz – a cél az, hogy a szerkesztés eredménye valódi, gyakorlatban kipróbált, örömteli fejlesztőjáték legyen. Ezért a sorozat minden egyes darabjában:

  • Egy-egy óvodai tevékenységi területhez illesztett játékot mutatunk be,
  • Képpel, leírással, pedagógiai háttérrel,
  • Saját tapasztalattal és ötletekkel a differenciálásra, kiscsoportos használatra,
  • Letölthető játékkal kedveskedünk.

Mire számíthatsz a sorozatban?

A következő részekben az alábbi témákat járjuk körbe:

  • Mozgásos játékok,
  • Anyanyelvi nevelés és kommunikáció fejlesztése,
  • Külső világ tevékeny megismerése (matematika, környezet),
  • Vizuális nevelés,
  • Ének-zene tevékenységek.

Minden részben egy kipróbált játék, letölthető tartalom vár rád!

A bemutatott játékok nagy része a Digitális eszközökkel támogatott tanulás az óvodában című könyvből származik vagy ahhoz kapcsolódik.
A könyvben több mint 150 digitális és nyomtatható játékötlet található, tematikusan rendszerezve, 30 projekt keretében.
A könyvhöz tartozó továbbképzés során a pedagógusok megtanulják, hogyan lehet saját fejlesztésű játékokat tervezni – nemcsak innovatívan, kreatívan, hanem tudatosan is, a nevelési célokat szem előtt tartva.

 

 


ikonOlvasószoba

Mindent az óvoda-iskola átmenetről!

Mindent az óvoda-iskola átmenetről! Módosult az Óvodai nevelés országos alapprogramja. A szeptember 1-én kezdődő nevelési évben már minden nagyobb óvodában kötelezően napi 45 perc iskola-előkészítő...

Tovább olvasom »

Bölcsődei ellátás: pótlékok és szabályok 2025-ben

Összefoglaló a bölcsődei ellátásban foglalkoztatottak illetménypótlékairól   Vonatkozó jogszabályok: Kjt. – 1992. évi XXXIII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról Gyvt. – 1997. évi XXXI. tö...

Tovább olvasom »