Nyelvi fejlesztési lehetőségek a bölcsődések mindennapjaiban – Továbbképzés csecsemő- és kisgyermeknevelők számára

A nyelvi fejlődés a kisgyermekkor egyik legmeghatározóbb folyamata. Az első években szerzett nyelvi tapasztalatok alapozzák meg a későbbi tanulási képességeket, társas kapcsolatokat és az önkifejezés módját is. Ebben a szenzitív időszakban a kisgyermeknevelő szerepe kiemelten fontos.
Gyakorlatorientált továbbképzés a nagy sikerű Mindennapi logopédia könyvek írójától!
Kiknek ajánljuk? | Bölcsőde |
Idő/kredit: | 16 |
Azonosító: |
Részletes információ
A nyelvi fejlődés a kisgyermekkor egyik legmeghatározóbb folyamata. Az első években szerzett nyelvi tapasztalatok alapozzák meg a későbbi tanulási képességeket, társas kapcsolatokat és az önkifejezés módját is. Ebben a szenzitív időszakban a kisgyermeknevelő szerepe kiemelten fontos.
Ez a 16 órás továbbképzés olyan gyakorlatorientált tudást nyújt, amely segít a bölcsődei mindennapokba tudatosan beépíteni a nyelvi fejlesztést – akár játék közben, akár foglalkozások során, akár a szülőkkel való együttműködés révén.
Gyakorlatorientált továbbképzés a nagy sikerű Mindennapi logopédia könyvek írójától, Józsa-Szabó Nórától!
A továbbképzés célja
A továbbképzés célja, hogy a kisgyermeknevelők elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzenek a bölcsődés korú gyermekek nyelvi fejlődésének támogatásáról, és képessé váljanak a tudatos, fejlesztő szemléletű nevelésre a mindennapi tevékenységek során.
A képzés során a résztvevők megismerkednek:
-
a nyelv és beszéd elméleti alapjaival, fejlődési szakaszaival (1. tanulási egység),
-
a bölcsődei foglalkozások és szabad játékok nyelvi fejlesztési lehetőségeivel (2. tanulási egység),
-
valamint a szülők bevonásának fontosságával és konkrét módszereivel a nyelvi fejlesztés érdekében (3. tanulási egység).
A képzés célja továbbá a gyermekközpontú, együttműködésen alapuló nevelési gyakorlat megerősítése, valamint a nyelvi lemaradások korai felismerése és kezelése a családdal és szakemberekkel együttműködve.
A képzés során elsajátítható ismeretek, kompetenciák
A kurzus végére a résztvevő:
-
megérti a nyelv és beszéd közötti különbséget, valamint a nyelvi fejlődés szakaszait a magzati kortól a kisgyermekkorig;
-
felismeri a nyelvi fejlődést befolyásoló tényezőket, támogatja a nyelvi készségek kialakulását, észleli a lehetséges elmaradásokat;
-
képessé válik a nyelvi fejlesztés tudatos tervezésére és megvalósítására a bölcsődei foglalkozásokon és szabad játék során;
-
ismeri és alkalmazza a különböző tevékenységekhez (mese, ének-zene, kreatív, mozgásos stb.) kapcsolódó nyelvi fejlesztő módszereket;
-
képes kialakítani és alkalmazni a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodó kommunikációs stratégiákat (pl. szemkontaktus, artikulációs minta, egyszerű utasítások);
-
felismeri a gügyögés, helytelen nyelvhasználat és kiabálás hátrányait, és tudatosan elkerüli azokat;
-
megtanulja, hogyan lehet a szülőket aktívan bevonni a nyelvi fejlesztésbe, és képes javaslatokat tenni otthon is végezhető játékokra, gyakorlatokra;
-
tájékozott a szakmai segítségnyújtás lehetőségeiről, tudja, hová irányítsa a szülőt probléma esetén (védőnő, gyermekorvos, logopédus stb.).
A képzés tartalma három tanegységre tagolódik:
🔹 1. tanegység – A nyelvi fejlődés elméleti háttere (6 óra)
Megismerjük a nyelv és a beszéd fogalmát, a nyelvi fejlődés szakaszait, a fejlődést befolyásoló tényezőket, valamint a nyelv szerkezeti szintjeit. Ezzel a tudással a nevelő képes lesz felismerni az eltéréseket és célzottabban segíteni a gyermekeket.
🔹 2. tanegység – Nyelvi fejlesztés a bölcsődében (5 óra)
Gyakorlati ötleteket kapunk arra, hogyan valósulhat meg a nyelvi fejlesztés mesélés, éneklés, környezeti és kreatív tevékenységek során. Külön hangsúlyt kapnak a kommunikációs alapelvek és a gyermekekhez illeszkedő beszédhasználat.
🔹 3. tanegység – A szülők bevonása a nyelvi fejlesztésbe (5 óra)
Olyan otthon is végezhető játékokat és kommunikációs javaslatokat ismerhetünk meg, amelyekkel a szülők hatékony partnerei lehetnek a fejlesztésnek. Emellett áttekintjük, milyen szakemberekhez érdemes fordulni nyelvi elmaradás esetén.
A továbbképzés sikeres teljesítésének feltétele a három ellenőrző TESZT megfelelt minősítése!
A haladás tanegységekre bontott, óraszám szerinti ütemezése
Tanegység címe | Tartalom rövid leírása | Óraszám |
---|---|---|
1. tanulási egység A nyelvi fejlesztés elméleti háttere |
A nyelv és beszéd fogalma, a nyelvi fejlődés szakaszai, a fejlődést befolyásoló és hátráltató tényezők, a nyelv rendszerének szintjei. | 6 óra |
2. tanulási egység Nyelvi fejlesztés a bölcsődében |
A nyelvi fejlesztés lehetőségei a bölcsődei foglalkozásokon (mese, ének-zene, mozgás, kreatív tevékenységek, környezeti nevelés), kommunikációs alapelvek a gyakorlatban. | 5 óra |
3. tanulási egység A szülők bevonása a nyelvi fejlesztésbe |
A szülők szerepe a nyelvi fejlődésben, közös játékok és tevékenységek, otthon is végezhető gyakorlatok, segítségkérés lehetőségei. | 5 óra |
Ajánljuk még
