A szülőt utánozza a gyerek, amikor kütyüzik? – A mobileszközök használata 7 év alatti gyerekeknél
Az ELTE Alfa Generáció Labor kutatóiként néhány évvel ezelőtt 1270 szülő megkérdezésével készítettünk felmérést arról, hogy a 7 év alatti gyerekek mennyit, mikortól és hogyan használják a mobiltelefont és a tabletet.
Vizsgálatunkban rákérdeztünk arra is, hogy a gyerek milyen tevékenységeket szokott végezni az eszközön, hogyan sajátította el ezeket a tevékenységeket és milyen gyakran használja a tabletet vagy a mobilt.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a szülők szerint a digitális eszközök használatának van-e pozitív vagy negatív hatása a gyerekekre; korábban jobb-e elkezdeni vagy inkább minél később; és hogy mennyire engedik a szülők a gyereknek a mobilozást/tabletezést.
Ezen kívül azt is mértük, hogy a szülő mennyire kötődik saját mobiltelefonjához, vagyis például mennyire stresszel, ha nincs nála a telefonja.
Már a kétévesek fele kütyüzik
2016-ban készült kutatásunk eredményei szerint a gyerekek egyre korábban és egyre nagyobb arányban használnak digitális eszközöket. A vizsgált korosztály 44%‑a használt ekkoriban rendszeresen tabletet vagy mobilt, átlagosan napi fél órát. 2 éves kortól már a gyerekek fele kütyüzött, a 4 év feletti gyerekeknél pedig ez az arány már 60% volt.
Fontos, hogy már az 1 és 2 év közöttieknek is több, mint egyharmada használja ezeket az eszközöket, ami azért lényeges, mert ekkor az agy még nagyon plasztikus, fejlődésben van, tehát az ekkor ért élményeknek nagy hatása lehet a gyerekek fejlődésére, akár pozitív, akár negatív irányban.
Igaz, közülük csak minden második használja rendeltetésszerűen az eszközt, a többiek inkább csak fogdossák, nyomkodják, és élvezik, ha a nyomkodás hatására felvillan a képernyő. A 2 és 3 év közöttiek általában már rendeltetésszerűen használják, azonban még inkább passzív módon, pl. mesét néznek vagy bekapcsolódnak a telefon vagy skype beszélgetésekbe. A 4-5 évesek egyharmada viszont már aktívan is kütyüzik, pl. játszik, ő maga indít el videókat, fényképezőt vagy videó-megosztót használ.
A kutatásból az is kiderül, hogy a gyerekek egyre fiatalabb korban kezdik el használni a digitális eszközöket. Míg például 2013-ban a 2 és 3 év közötti gyerekeknek még csak a 10%‑a mobilozott, addig 2016-ban ez az arány már 40% volt. Azóta ez a trend biztosan folytatódott, sőt, a Covid járványnak köszönhetően valószínűleg ugrásszerűen megnövekedett.
A gyerek a szülőt utánozza
Kutatásunkból azt is megállapíthatjuk, hogy a szülő véleménye a mobilozásról, és az, hogy milyen példát mutat, befolyásolja, hogy a gyereke mennyit és hogyan mobilozik. Azoknak a szülőknek ugyanis, akik erősebben kötődnek a mobiljukhoz, a gyerekük is többet használja a digitális eszközöket. Ez azzal magyarázható, hogy a gyerekek nem csak készségeket és ismereteket tanulnak a szüleiktől, hanem viselkedésmintákat és értékrendet is. Ha egy gyerek azt látja, hogy a szülő folyton mobilozik és érzelmileg nagyon fontos számára a telefon, akkor a gyerek is fontosnak tartja majd és többet fog foglalkozni vele.
Persze a mobiljukhoz jobban kötődő szülők valószínűleg többet is engedik a gyereküket mobilozni, és pozitívabban gondolkodnak a gyerekkori kütyüzés hatásairól. A kutatás azt is megerősítette, hogy a megengedőbb szülőknek, illetve azoknak, akik pozitív hatásokat tulajdonítanak a mobilozásnak/ tabletezésnek, valóban többet kütyüzik a gyereke.
A kutatás eredményeiből készült angol nyelvű publikáció hivatkozása:
Konok, V., Bunford, N., & Miklósi, Á. (2020). Associations between child mobile use and digital parenting style in Hungarian families. Journal of Children and Media, 14(1), 91-109.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17482798.2019.1684332