Azt szokták mondani, hogy egy boldog, kiegyensúlyozott pedagógus jelenlétével, személyével igazán sokat tud adni a diáknak a tárgyi tudáson túl emberileg is: gondoskodást, törődést, igazságosságot, bizalmat, segítséget, értékeket, motivációt, elhivatottságot és az élethez nélkülözhetetlen egyéb szociális készségeket. A hétköznapok teendői és a hatáskörünkön kívül helyezkedő események azonban gyakran csüggeszthetnek el bennünket, vagy érezhetjük magunkat stresszesnek, fáradtnak. Éppen ezért az alábbiakban tekintsük át, milyen lehetőségeink vannak pedagógusként mentális egészségünk megőrzésére, illetve mik azok a tevékenységek, amelyeket – akár ismertünk korábban, akár nem jutottak még eszünkbe, de – bevethetünk egy-egy megterhelő nap után.
Készítette: Eppel-Pásztor Adrienn – iskolapszichológus
Elsőként egy összefoglaló ábra segítségével tekintsünk át néhány gondolatindító ötletet, javaslatot.
Összességében elmondhatjuk, hogy lelki, mentális egészségünk a személyes világnézetünk, magatartásbeli alapelveink, tiszta, következetes gondolkodásra való képességünk, nyugalmunk, valamint az önmagunkkal szembeni békességünk együttese. Ezért első körben érdemes megvizsgálnunk az alábbi kérdéseket:
- Mi az, ami valódi értéket képvisel számunkra az életben?
- Képesek vagyunk-e ezen értékek mentén kialakítva élni az életünket?
- Ismerjük-e eléggé önmagunkat, illetve milyen eszközeink, módszereink vannak arra, hogy kiegyensúlyozottabb életet élhessünk?
- Milyen céljaink, terveink vannak a jövőre nézve?
- Mi az, amiért ma hálás vagyok? Mi okozott ma örömöt?
- Mivel tudok a legjobban kikapcsolódni?
- Mi jelenti számomra a nyugalmat?
- Hogy érzem most magam?
- Mitől érezném magam jobban?
- Mitől érzem magam biztonságban?
Mentális egészségünk megőrzésének egy további fontos kulcsfogalma a reziliencia. Ez az egyén olyan képessége, mely lehetővé teszi az élethez való sikeres alkalmazkodást kedvezőtlen körülmények között, valamint magába foglalja a külső hatásoknak való ellenállást, nehéz élethelyzetek utáni gyors regenerálódást a kiegyensúlyozott testi-lelki állapothoz, bizakodó optimizmust, autonómiát, belátási képességet; valamint a társas kapcsolatokban való melegséget és kifinomult kifejezőkészséget (Ahern, Ark és Byers, 2008). Ahhoz, hogy reziliens, vagy lelkileg rugalmas életet élhessünk, az alábbi szempontok lehetnek segítségünkre:
- Vizsgáljuk meg és tudatosítsuk az erősségeinket és írjuk össze az erőforrásainkat!: Írjuk le azokat a tulajdonságokat, melyek segítenek bennünket a stresszhelyzetekben, azzal kiegészítve, hogy ezek hogyan segítenek! Vizsgáljuk meg a sikeresnek mondható eseményeket, hogy ott milyen erőforrások/motiváló tényezők segítettek hozzá, hogy meg tudjunk küzdeni?
- Milyen válsághelyzeteken, kudarcokon mentünk keresztül a múltban? Ezekből milyen tanulságokat vonunk le? Hogyan sikerült megoldanunk ezeket a helyzeteket, mik segítettek ebben? Amennyiben rossz emlékként gondolunk vissza rá, személyesen hogyan fejlődhetnénk a megbocsátásban (saját magunk irányába is)?
- Vezessünk hálanaplót, adjunk hálát a boldog pillanatainkért! Minden este gondoljuk át, írjuk össze, hogy miért vagyunk hálásak és hogyan sikerült jól megoldanunk az aznapi helyzeteket.
- Kérjünk segítséget!: Támaszkodjunk a személyközi erőforrásokra, mert a társas támogatás sokat segíthet. Gondoljuk végig, kik azok, akikre a legnagyobb nehézségekben is támaszkodhatunk?
- Végezzünk hasznos, gondolkodásra késztető, de ugyanakkor szórakoztató tevékenységeket.
- Figyeljünk oda az egészséges életmód 8 alapelvére:
- (1) Testmozgás
- (2) Megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás
- (3) Megfelelő minőségű táplálkozás
- (4) Mértékletesség (a hasznos és káros dolgokban egyaránt)
- (5) Pihenés
- (6) Időtöltés a szabad levegőn, (7) napfényben
- (8) Lelki békességünkkel való törődés
Kitartást és sok erőt kívánok a mindennapokhoz szeretettel,
Eppel-Pásztor Adrienn – iskolapszichológus