Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Pop up – Helyiérték kirakó

Írta: Neteducatio Dátum: 2021. május 18.

 „Ha hallom, elfelejtem. Ha látom, megjegyzem. Ha csinálom, megértem.” /Konfuciusz/

szerző: Kolonics Zsuzsanna

Ez az eszköz saját készítésű eszköz. Családtagom hegesztette a kirakó alapját és esztergálta egy fa rúdból a korongokat hozzá. Az alapötletet a felső tagozatos tanulásban akadályozott tanulók matematika könyve adta, ahol sok ilyen ábra van egy ilyesfajta kirakóról, ahol globális mennyiségfelismerést gyakoroltat a feladat.

 

 

 

A természetes szám fogalmát helyi értékes szemlélettel építjük mind tágabb számkörben. A cselekvő (manipulatív) szemléltetésnek köszönhetően a számfogalom egyre biztosabb lesz. Legszembetűnőbb változás a szóbeli számolás terén mutatkozik.

Az eszköz segítségével gyakoroltatható a globális mennyiségfelismerés rendezett halmazokról, a számok helyi értékes bontása, a számkör bővítése, a számok nagyság szerinti összehasonlítása, az alapműveletek lényegének tisztázása könnyen megoldható.

Vizuális képek kialakításával tartós, könnyen, gyorsan felidézhető ismeretek alakulnak ki.

Már  a 20-as számkörtől kezdődően használható. Kezdetben az egyesek tízesre történő beváltásakor mindig kihangsúlyozzuk, hogy 10 egyes 1 tízes. A megértés után a 11, 12, 13…mennyiségeket tízessel és egyesekkel rakjuk ki. A kirakások eredményét beírhatjuk táblázatba, szóban is megállapítjuk, hogy a tízeseknek és az egyeseknek is van helyük.

A kétjegyű számokat összeggént is kifejezhetjük, például 15=10+5.

Műveletek megjelenítésére is alkalmas az eszköz, mint az összeadás, kivonás, szorzás. Jól kimunkált váltások mechanikus szintre emelésével biztosan, gyorsan és pontosan számolnak. Fejleszti a logikus gondolkodást, segíti a megértést.

Fejleszti a térbeli látást, hiszen a számok térben vannak kijelölve, láthatók, megérinthetők.

Az eszközön való számolás koncentrált, kitartó figyelmet igényel.

A manipuláció során pedig finommotorikus mozgása is fejlődik.

 


ikonOlvasószoba

Pop up – Mi is az a ROBSZEM?

Háromgyerekes apukaként és tanítóként azzal szembesültem, hogy a digitális oktatásra, ezen belül a programozásra és a robotikára igen kevés figyelmet fordítanak az oktatásban. Nincsenek meg az ehhe...

Tovább olvasom »

Pop up – Korongbolt -Motivációs eszköz, fejlesztés és pénzügyi tudatosság egyben

A Korongbolt módszert azért találtam ki, mert első osztályban az írástanítás nagyon nehézkesen ment a gyerekeknek. Enyhe értelmi fogyatékos tanulóim nagy többsége gyenge finommotorikával rendelkeze...

Tovább olvasom »

Pop up – Betűelemek (fejlesztő kirakó)

Ezt az eszközt valamikor a főiskolás évek után készítettem. Játszhatunk magukkal a betűelemekkel, de az írott kisbetűk is kirakhatók a belőlük. Műszaki rajzlap és kartonpapír a prototípus anyaga, a...

Tovább olvasom »