„Ha hallom, elfelejtem. Ha látom, megjegyzem. Ha csinálom, megértem.” /Konfuciusz/
szerző: Kolonics Zsuzsanna
Ez az eszköz saját készítésű eszköz. Családtagom hegesztette a kirakó alapját és esztergálta egy fa rúdból a korongokat hozzá. Az alapötletet a felső tagozatos tanulásban akadályozott tanulók matematika könyve adta, ahol sok ilyen ábra van egy ilyesfajta kirakóról, ahol globális mennyiségfelismerést gyakoroltat a feladat.
A természetes szám fogalmát helyi értékes szemlélettel építjük mind tágabb számkörben. A cselekvő (manipulatív) szemléltetésnek köszönhetően a számfogalom egyre biztosabb lesz. Legszembetűnőbb változás a szóbeli számolás terén mutatkozik.
Az eszköz segítségével gyakoroltatható a globális mennyiségfelismerés rendezett halmazokról, a számok helyi értékes bontása, a számkör bővítése, a számok nagyság szerinti összehasonlítása, az alapműveletek lényegének tisztázása könnyen megoldható.
Vizuális képek kialakításával tartós, könnyen, gyorsan felidézhető ismeretek alakulnak ki.
Már a 20-as számkörtől kezdődően használható. Kezdetben az egyesek tízesre történő beváltásakor mindig kihangsúlyozzuk, hogy 10 egyes 1 tízes. A megértés után a 11, 12, 13…mennyiségeket tízessel és egyesekkel rakjuk ki. A kirakások eredményét beírhatjuk táblázatba, szóban is megállapítjuk, hogy a tízeseknek és az egyeseknek is van helyük.
A kétjegyű számokat összeggént is kifejezhetjük, például 15=10+5.
Műveletek megjelenítésére is alkalmas az eszköz, mint az összeadás, kivonás, szorzás. Jól kimunkált váltások mechanikus szintre emelésével biztosan, gyorsan és pontosan számolnak. Fejleszti a logikus gondolkodást, segíti a megértést.
Fejleszti a térbeli látást, hiszen a számok térben vannak kijelölve, láthatók, megérinthetők.
Az eszközön való számolás koncentrált, kitartó figyelmet igényel.
A manipuláció során pedig finommotorikus mozgása is fejlődik.