Kiemelt fogalmak: madár, medve, barlang, árnyék, méz
Készítette: Karczewicz Ágnes
Kiemelt alapanyag: újságpapír
Kiemelt képességfejlesztési területek:
Hagyományok, hiedelmek felelevenítése Környezettudatos magatartás megalapozása Saját képességek elfogadása (önazonosság) |
Ismeretek bővítése: erdei állatok, madarak, emlősök, hideg elleni védekezés az állatok világában, erdei állatok… Mozgásfejlesztés: természetes támaszgyakorlatok, célba gurítás, dobás, lábtorna Eligazodás síkban, térben (irányok) Halmazalkotás megadott szempontok alapján (számlálás: tő- és sorszámnevek) Sorozatalkotás Hangok beazonosítása, gyorsabb. lassúbb (gyorsuló, lassuló ritmusok, mozgások, ritmusvisszhang Finommotorikus képességek |
Indító élmény: Színházlátogatás: A medve, akit Vasárnapnak hívnak |
Lezáró élmény: mackóbarlangok és mackókiállítás összeállítása a behozott tárgyakból, könyvekből |
- A terv:
Hétfő: mese-vers |
Kedd: mozgás |
Új mese: A medvebocsról, aki madár akart lenni Mesekönyv illusztráció készítése újságpapírral kasírozott alapra (papírvágás, ragasztás, filctoll rajz és festés) Kiegészítő tevékenység: Vershallgatás Barlangok készítése: Terepasztal készítés (világítódoboz, só, fehér tömőanyag, „kenyér barlang, műanyag medvék, faágak Medvebarlang asztalból (szőrme textil, párna, medvés mesekönyvek) Jurta sátor (újságpapír bevonás vagy textillel borítás) – párnák, játékmackók) Barlang síkban az ajtókra újságpapír „csigák” ragasztásával Barlang papírtányérokból (irányok, halmazok képzése gumimacik felhasználásával) |
Nagyobbaknak mozgásos játékok a tornateremben Kisebbeknek mozgásos játékok a csoportszobában, teraszon, udvaron: Célbagurítás újságpapírból gyűrt labdákkal „barlangba” Célbadobás ragasztós tornakarikára Kúszás, mászás mackó lábnyomokkal jelölt úton Lábtorna (újságpapírgyűrés, -tépés lábbal) Barlang rajzolás lábbal falra rögzített papírra Kiegészítő tevékenységek: Madarak barkácsolása gombóccá gyűrt újságpapírból (similabda készítés) Medve lábnyom festése újságpapírra – Medvejárás gyakorlása a leragasztott lábnyomokon való haladással Ki mivé szeretne változni? Miért? Hallási figyelem és szabálytartást fejlesztő játék (dirmeg- felágaskodás, dörmög – guggolás, mormog-összegömbölyödés) |
Szerda: környező világ |
Csütörtök: alkotómunka |
Medvefajták felismerése megnevezése (párosító és memória játék nyomtatott képekből) Séta az erdőben (Medvevadászat-játék, egyensúlyozás kidőlt faágakon, rönkökön, barlang építése, ágakból, kövekből) Rövidfilm: https://www.youtube.com/watch?v=sANEHT2k3Nw (5 perc) https://www.youtube.com/watch?v=xGAW1-GLjcg (5 perc) https://www.youtube.com/watch?v=BW7Z3s4Rz1c (4 perc) Kiegészítő tevékenységek: Mézkóstolás, nyalogatás a szájról Találós kérdések a medvéről Mézes puszedli sütés Madártollak újságpapírból (újságpapír sodrás, ragasztás, vágás) Mátrix típusú játékok gumimacikkal |
Medve „portré” vágással, ragasztással Kiegészítő tevékenység: Útvesztő típusú feladatlap, képkirakó Medvetalp készítése barna és fehér só-liszt gyurmából milton-kapocs „karmokkal” Hallási figyelem, figyelem terjedelmének fejlesztése: (minden gyerek egyszerre utánoz egy-egy állathangot és a háttal levőnek el kell sorolnia, hogy milyen hangokat hallott ki a „hangzavarból”)
|
Péntek: ének-zene-tánc |
A hét receptje: mézes puszedli |
Képességfejlesztés: halk-hangos, közeledő, távolodó hangok, magas-mély Zajok, zörejek felismerése Új dal: Szegény medvét megfogták Ismétlések: – Mackó, mackó ugorjál – Ácsorogjunk, bácsorogjunk – Süss ki napocska Zenehallgatás: Dirmeg, dörmög a medve https://www.youtube.com/watch?v=aZhVvguA2DQ Bartók Béla: Medvetánc Kiegészítő tevékenység: Árnyék játékok – árnyszínház
|
Hozzávalók (kb. 40-50 darabhoz): 35 dkg finomliszt, 10 dkg rétesliszt, 10 dkg porcukor, púpos teáskanál szódabikarbóna, 2 teáskanál kakaó, 1/2 kávéskanál fahéj,, 1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg, csipetnyi őrölt gyömbér (elhagyható), pár csepp citrom- vagy narancslé (elhagyható), 1 tojás + 1 sárgája, 1 evőkanál tejföl, 15 dkg akácméz, 8 dkg vaj vagy zsír (margarin nem jó) |
- Ötletelő:
A hét meséje: A medvebocs, aki madár akart lenni
Volt egyszer egy kis barna medvebocs, aki mindenáron madár akart lenni. Keresztültotyogott az erdőn, s a magas lombok között meglátta a madarakat.
— Jó napot!— kiabálta a kis barna medvebocs. — Én is madár vagyok ám!
De a madarak kinevették:
— Nem vagy te madár! A madaraknak csőrük van.
A kis barna medvebocs elbaktatott az erdő szélére, ott talált egy alkalmas fadarabkát, azt gyantával az orrára ragasztotta, és visszament a madarakhoz.
— Én is madár vagyok ám! — kiabált feléjük. — Van már csőröm!
— Hogyisne — nevettek a madarak. — A madarak tudnak énekelni!
A kis barna medvebocs már-már elszomorodott, de eszébe jutott, hogy az erdő szélén lakik egy énektanár. Rögtön el is ment hozzá, és azt mondta:
— Kérlek, taníts meg engem énekelni!
— Nem hinném, hogy sikerül — csóválta a fejét az énektanár —, de ha nagyon akarod, megpróbálhatjuk. A tanítási módszerem kitűnő! Próbáld csak meg!… Dó, re, mi, re, dó…
A kis barna medve buzgón brummogott napokon át: — Dó, re, mi, re, dó — és az énektanár megdicsérte szorgalmáért.
Aztán ismét elment a madarakhoz, és brummogott nekik: — Dó, re, mi, re, dó…
A madarak csak nevettek, és azt mondták:
— Nem vagy madár! Nem tudsz repülni!
A kis barna medvebocs megsértődött, és kijelentette, hogy hamarosan megtanul repülni is. Azzal fölemelte az első két lábát, ugrott egyet, de ez csak ugrás volt, és nem repülés, aztán fölemelte a két hátsó lábát, így is ugrott egyet, de ez az ugrás sem hasonlított a madarak röptéhez, és a madarak egyre csak nevettek.
— No, most figyeljetek rám! — kiabált a medvebocs. Azzal fölkapaszkodott egy sziklára, hogy majd onnan leröpül a földre. Vett egy nagy lélegzetet, behunyta a szemét, s nekilódult. Jókorát puffant a földön, sajgott utána minden bordája, és letört a fából ragasztott csőre is. Nagy keservesen föltápászkodott, nyögdécselt, a madarak meg nevetve odébb röppentek.
A kis barna medvebocs betotyogott az erdő sűrűjébe, és szüntelenül nyögdécselt. Nyögdécselve ült le a legsűrűbb sűrűbe, és egyszer csak finom málnaillat ütötte meg az orrát. Körülnézett, s látja, hogy az egyik bokor tele van illatos, piros málnával. Nyögdécselve, szuszogva lakmározni kezdett a kis barna medvebocs.
Még javában lakmározott, mikor arra jött egy kis fekete medvebocs.
— Brumm… brumm… — üdvözölték egymást.
— Brumm… — mondta a kis fekete medvebocs. — Mézet találtam az odvas tölgyfa üregében. Nem jönnél velem uzsonnázni?
— Brumm… brumm… hogyne mennék! — mondta a kis barna medvebocs, azzal nyögdécselve föltápászkodott, nyögdécselve elindult, és arra gondolt, hogy ő bizony soha többé nem akar madár lenni, meg arra, milyen jó dolguk van a kis barna meg a kis fekete medvebocsoknak.
Versek, mondókák, találós kérdései:
Zelk Zoltán Kelj fel, medve -Kelj fel, medve, kelj fel már, hoztunk mézet csöbörrel! Méhes odu, lik-luk-lak |
Brummogó Kicammog a loncsos medve Hosszú tél álmot láttam,
Szabó T. Anna: Nemzetközi medve-induló (részlet) |
Barlang mélye az én hazám, Jaj, de rossz a kedve, Hegyoldalban dirmeg- dörmög, mancsán hosszú – hosszú körmök. (medve) Veled megyen, nincs teste, napsütésben fekete. (az árnyék) Míg fönn a nap, s fény vesz körül, nem távozik tested mögül. Majd röviden, majd meg hosszan, állva, ülve csak veled van. De ha fényt búra váltja, testednek e hű barátja, észrevétlen odahagy, s a sötétben magad vagy. (árnyék) Medve koma hová néz? |
A hét éneke:
Szegény medvét megfogták, (d’s sf mf s)
táncolni tanították,(d’s sf mr d)
de kedvetlen a tánca, (a dallam ugyanaz, mit az első sorban)
zireg-zörög a lánca. (a dallam a második soré)
A hét receptje: mézes puszedli
Elkészítés: A sütőt 180 fokra begyújtjuk, egy-két sütőlemezre vagy tepsire sütőpapírt vágunk. A liszteket, kakaót, porcukrot, szódabikarbónát és a fűszereket alaposan elkeverjük.
A vajat meglágyítjuk, és elmorzsoljuk a liszttel. A mézet kicsit felmelegítjük (kb. 50°C), hozzákeverjük a lisztes keverékhez. Ebbe jön a tojás, + a sárgája, a tejföl – ezeket fakanállal
alaposan elkeverjük-dagasztjuk. Hagyjuk hűlni 5-10 percig, majd lisztes kézzel főtt tojássárgája nagyságú golyókat formázunk, és a sütőlemezre tesszük szellősen, mert kb. duplájukra dagadnak, és 8-10 perc alatt megsütjük. Forrón bekenjük a mázzal a tetejüket. Hagyjuk kihűlni. Zárt fémdobozban, hűvös helyen tároljuk.
Máz a fenti adaghoz: 1/2 tojásfehérjét 3 adagban villával elkeverünk 120 g porcukorral. Nem szabad habosítani, csak oszlassuk el.
Kézműves ötletek a Pinterestről:
Fejlesztő játékok:
- A hét képekben
Az újságpapír, mint alapanyag:
- „Szabadon”:
- Tépve, szakítva, dobálva:
- Medvebarlang kasírozva:
Szabó T. Anna: Nemzetközi medve-induló (részlet)
Írjunk hát egy medve-dalt!
Minden medve tudja majd, minden medve megtanulja,
két perc múlva fejből fújja: medve-dal, medve-dal,
amit minden medve hall!
- Mackó labirintus barlang óriás bocsoknak:
Játék a körben:
Ki bújt el a barlangban (egymás felismerése testrészekről (láb, kar, hát, mellkas vagy hang)
Játékok a Minimat mackókkal
- „Szabadon”:
- Építsd meg a legrövidebb utat!
- Vezesd el a mackót a mézhez!
- Hány mackó bújt bele a melengető „takaróba? (tapintásos játék)
- Melyik „barlangba bújt el mackó?
„Gondolkodtató” feladatok pl:
- Válogasd szét a „barlangokat” úgy, hogy nem emelheted fel a poharakat!
- Mutass rá arra a „barlangra”, melyben nem lakik mackó, de úgy, hogy nem érhetsz hozzájuk!
(Eszti megoldásai: A poharakat az asztalon ide, oda csúsztatva megtalálta a lakott és nem lakottakat. Valamint az asztalnál úgy helyezkedett el, hogy látta az árnyékokat és így hibátlanul megoldotta mind a két feladatot.)
- A nagy kedvenc – játékok gumimacikkal
- Válogatás, csoportosítás, számlálás…
- Egyensúly, finommotorika, becslés… (Építs egy pályát és a lapok mindegyikének végére és közepébe ültess egy mackót!
Mi történt még? Lerajzoltuk a mesét pasztellkrétával és festettünk „madárszárnyakat” a bocsunknak és persze mi is kipróbáltuk, hogy hogy tudunk szárnyalni zenére. Medvebarlangot építettünk és útvesztőt ragasztottunk és, hogy el ne felejtsem.: medvekarmokat a cipőinkre, maradék kartonokból Bimbe ötlete alapján és már kezdődhetett is a medvetánc…
és a mézkóstolás után megsütött puszedli mellett befaltuk az összes gumicukrot.