Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Cinege mesék: Medvenapok 2020.

Írta: Neteducatio Dátum: 2020. február 04.

Kiemelt fogalmak: madár, medve, barlang, árnyék, méz

Készítette: Karczewicz Ágnes

 

 

Kiemelt alapanyag: újságpapír

Kiemelt képességfejlesztési területek:

 

 

 

  Hagyományok, hiedelmek felelevenítése

  Környezettudatos magatartás megalapozása

  Saját képességek elfogadása (önazonosság)

 Ismeretek bővítése: erdei állatok, madarak, emlősök, hideg elleni védekezés az állatok világában, erdei állatok…

  Mozgásfejlesztés: természetes támaszgyakorlatok, célba gurítás, dobás, lábtorna

  Eligazodás síkban, térben (irányok)

  Halmazalkotás megadott szempontok alapján (számlálás:  tő- és sorszámnevek)

 Sorozatalkotás

  Hangok beazonosítása, gyorsabb. lassúbb (gyorsuló, lassuló ritmusok, mozgások, ritmusvisszhang

  Finommotorikus képességek

 

Indító élmény: Színházlátogatás:

A medve, akit Vasárnapnak hívnak

Lezáró élmény: mackóbarlangok és mackókiállítás összeállítása a behozott tárgyakból, könyvekből

 

  • A terv:

Hétfő: mese-vers

Kedd: mozgás

Új mese: A medvebocsról, aki madár akart lenni

Mesekönyv illusztráció készítése újságpapírral kasírozott alapra (papírvágás, ragasztás, filctoll rajz és festés)

Kiegészítő tevékenység:

Vershallgatás

Barlangok készítése:

Terepasztal készítés (világítódoboz, só, fehér tömőanyag, „kenyér barlang, műanyag medvék, faágak

Medvebarlang asztalból (szőrme textil, párna, medvés mesekönyvek)

Jurta sátor (újságpapír bevonás vagy textillel borítás) – párnák, játékmackók)

Barlang síkban az ajtókra újságpapír „csigák” ragasztásával

Barlang papírtányérokból (irányok, halmazok képzése gumimacik felhasználásával)

Nagyobbaknak mozgásos játékok a tornateremben

Kisebbeknek mozgásos játékok a csoportszobában, teraszon, udvaron:

Célbagurítás újságpapírból gyűrt labdákkal „barlangba”

Célbadobás ragasztós tornakarikára

Kúszás, mászás mackó lábnyomokkal jelölt úton

Lábtorna (újságpapírgyűrés, -tépés lábbal)

Barlang rajzolás lábbal falra rögzített papírra

Kiegészítő tevékenységek:

Madarak barkácsolása gombóccá gyűrt újságpapírból (similabda készítés)

Medve lábnyom festése újságpapírra – Medvejárás gyakorlása a leragasztott lábnyomokon való haladással

Ki mivé szeretne változni? Miért?

Hallási figyelem és szabálytartást fejlesztő játék (dirmeg- felágaskodás, dörmög – guggolás, mormog-összegömbölyödés)

 

Szerda: környező világ

Csütörtök: alkotómunka

Medvefajták felismerése megnevezése (párosító és memória játék nyomtatott képekből)

Séta az erdőben (Medvevadászat-játék, egyensúlyozás kidőlt faágakon, rönkökön, barlang építése, ágakból, kövekből)

Rövidfilm:

https://www.youtube.com/watch?v=sANEHT2k3Nw

(5 perc)

https://www.youtube.com/watch?v=xGAW1-GLjcg

(5 perc)

https://www.youtube.com/watch?v=BW7Z3s4Rz1c

(4 perc)

Kiegészítő tevékenységek:

Mézkóstolás, nyalogatás a szájról

Találós kérdések a medvéről

Mézes puszedli sütés

Madártollak újságpapírból (újságpapír sodrás, ragasztás, vágás)

Mátrix típusú játékok gumimacikkal

Medve „portré” vágással, ragasztással

Kiegészítő tevékenység:

Útvesztő típusú feladatlap, képkirakó

Medvetalp készítése barna és fehér só-liszt gyurmából milton-kapocs „karmokkal”

Hallási figyelem, figyelem terjedelmének fejlesztése:

(minden gyerek egyszerre utánoz egy-egy állathangot és a háttal levőnek el kell sorolnia, hogy milyen hangokat hallott ki a „hangzavarból”)

 

 

 

Péntek: ének-zene-tánc

A hét receptje: mézes puszedli

Képességfejlesztés: halk-hangos, közeledő, távolodó hangok, magas-mély

Zajok, zörejek felismerése

Új dal: Szegény medvét megfogták

Ismétlések:

–          Mackó, mackó ugorjál

–          Ácsorogjunk, bácsorogjunk

–          Süss ki napocska

Zenehallgatás: Dirmeg, dörmög a medve

https://www.youtube.com/watch?v=aZhVvguA2DQ

Bartók Béla: Medvetánc

Kiegészítő tevékenység:

Árnyék játékok – árnyszínház

 

Hozzávalók (kb. 40-50 darabhoz):

35 dkg finomliszt,

10 dkg rétesliszt,

10 dkg porcukor,

púpos teáskanál szódabikarbóna,

2 teáskanál kakaó, 1/2 kávéskanál fahéj,, 1/2 kávéskanál őrölt szegfűszeg,

csipetnyi őrölt gyömbér (elhagyható),

pár csepp citrom- vagy narancslé (elhagyható),

1 tojás + 1 sárgája,

1 evőkanál tejföl,

15 dkg akácméz,

8 dkg vaj vagy zsír (margarin nem jó)

 

  • Ötletelő:

A hét meséje: A medvebocs, aki madár akart lenni

Volt egyszer egy kis barna medvebocs, aki mindenáron madár akart lenni. Keresztültotyogott az erdőn, s a magas lombok között meglátta a madarakat.

— Jó napot!— kiabálta a kis barna medvebocs. — Én is madár vagyok ám!

De a madarak kinevették:

— Nem vagy te madár! A madaraknak csőrük van.

A kis barna medvebocs elbaktatott az erdő szélére, ott talált egy alkalmas fadarabkát, azt gyantával az orrára ragasztotta, és visszament a madarakhoz.

— Én is madár vagyok ám! — kiabált feléjük. — Van már csőröm!

— Hogyisne — nevettek a madarak. — A madarak tudnak énekelni!

A kis barna medvebocs már-már elszomorodott, de eszébe jutott, hogy az erdő szélén lakik egy énektanár. Rögtön el is ment hozzá, és azt mondta:

— Kérlek, taníts meg engem énekelni!

— Nem hinném, hogy sikerül — csóválta a fejét az énektanár —, de ha nagyon akarod, megpróbálhatjuk. A tanítási módszerem kitűnő! Próbáld csak meg!… Dó, re, mi, re, dó…

A kis barna medve buzgón brummogott napokon át: — Dó, re, mi, re, dó — és az énektanár megdicsérte szorgalmáért.

Aztán ismét elment a madarakhoz, és brummogott nekik: — Dó, re, mi, re, dó…

A madarak csak nevettek, és azt mondták:

— Nem vagy madár! Nem tudsz repülni!

A kis barna medvebocs megsértődött, és kijelentette, hogy hamarosan megtanul repülni is. Azzal fölemelte az első két lábát, ugrott egyet, de ez csak ugrás volt, és nem repülés, aztán fölemelte a két hátsó lábát, így is ugrott egyet, de ez az ugrás sem hasonlított a madarak röptéhez, és a madarak egyre csak nevettek.

— No, most figyeljetek rám! — kiabált a medvebocs. Azzal fölkapaszkodott egy sziklára, hogy majd onnan leröpül a földre. Vett egy nagy lélegzetet, behunyta a szemét, s nekilódult. Jókorát puffant a földön, sajgott utána minden bordája, és letört a fából ragasztott csőre is. Nagy keservesen föltápászkodott, nyögdécselt, a madarak meg nevetve odébb röppentek.

A kis barna medvebocs betotyogott az erdő sűrűjébe, és szüntelenül nyögdécselt. Nyögdécselve ült le a legsűrűbb sűrűbe, és egyszer csak finom málnaillat ütötte meg az orrát. Körülnézett, s látja, hogy az egyik bokor tele van illatos, piros málnával. Nyögdécselve, szuszogva lakmározni kezdett a kis barna medvebocs.

Még javában lakmározott, mikor arra jött egy kis fekete medvebocs.

— Brumm… brumm… — üdvözölték egymást.

— Brumm… — mondta a kis fekete medvebocs. — Mézet találtam az odvas tölgyfa üregében. Nem jönnél velem uzsonnázni?

— Brumm… brumm… hogyne mennék! — mondta a kis barna medvebocs, azzal nyögdécselve föltápászkodott, nyögdécselve elindult, és arra gondolt, hogy ő bizony soha többé nem akar madár lenni, meg arra, milyen jó dolguk van a kis barna meg a kis fekete medvebocsoknak.

Versek, mondókák, találós kérdései:

Zelk Zoltán Kelj fel, medve

-Kelj fel, medve, kelj fel már, hoztunk mézet csöbörrel!
-Nem kelek én, álmomban eszem teli vödörrel!
-Kelj fel, medve, jaj, de szép a hó a hegy tetején!
-Szebben látok, álmomban zöld erdőben járok én!
-Kelj fel, medve, nóta szól, varjú mondja: kár,kár,kár…!
-Szebbet hallok, álmomban vidám tücsök muzsikál!
-No, ha így van, hát aludj: tavaszig ne bújj elő!
-Nem is bújok, csak ha majd kicsal Gyertyaszentelő!

Méhes odu, lik-luk-lak
Rajta van egy csip-csup-csap
Ha megnyitod azt a csapot,
Csodafinom méz csöppen!
Hét bögrével idehozok,
Aludjatok kicsi bocsok

Brummogó
Itt a tavasz, itt van ám,
Ébredez a mackó lám.
Barlangjából kitotyog,
Egyre morog és motyog.

Kicammog a loncsos medve
Egy kissé elgémberedve.
“Gyomrom korog – hol a méz?
Jó illata megigéz.

Hosszú tél álmot láttam,
Lépesmézet megkívántam.
Van egy csuprod otthon, spájzban?
Osszad meg hát velem bátran.”

 

Szabó T. Anna: Nemzetközi medve-induló (részlet)
Írjunk hát egy medve-dalt!
Minden medve tudja majd,
minden medve megtanulja,
két perc múlva fejből fújja:
medve-dal, medve-dal,
amit minden medve hall!

Barlang mélye az én hazám,
Itt élem világom,
Télen alszom, nyáron meg a
Kerekerdőt járom.
Azt se bánnám, ha az erdő
Csupa mézzé válna!
Bár nem tudom, hogy akkor majd
Hol terem a málna? (medve)

Jaj, de rossz a kedve,
morog, mint egy … /medve/.

Hegyoldalban dirmeg- dörmög, mancsán hosszú – hosszú körmök. (medve)

Veled megyen, nincs teste, napsütésben fekete. (az árnyék)

Míg fönn a nap, s fény vesz körül, nem távozik tested mögül. Majd röviden, majd meg hosszan, állva, ülve csak veled van. De ha fényt búra váltja, testednek e hű barátja, észrevétlen odahagy, s a sötétben magad vagy. (árnyék)

Medve koma hová néz?
előtte egy üveg … /méz/.

A hét éneke:

Szegény medvét megfogták, (d’s sf mf s)
táncolni tanították,(d’s sf mr d)
de kedvetlen a tánca, (a dallam ugyanaz, mit az első sorban)
zireg-zörög a lánca. (a dallam a második soré)

 

A hét receptje: mézes puszedli

Elkészítés: A sütőt 180 fokra begyújtjuk, egy-két sütőlemezre vagy tepsire sütőpapírt vágunk. A liszteket, kakaót, porcukrot, szódabikarbónát és a fűszereket alaposan elkeverjük.

A vajat meglágyítjuk, és elmorzsoljuk a liszttel. A mézet kicsit felmelegítjük (kb. 50°C), hozzákeverjük a lisztes keverékhez. Ebbe jön a tojás, + a sárgája, a tejföl – ezeket fakanállal 

alaposan elkeverjük-dagasztjuk. Hagyjuk hűlni 5-10 percig, majd lisztes kézzel főtt tojássárgája nagyságú golyókat formázunk, és a sütőlemezre tesszük szellősen, mert kb. duplájukra dagadnak, és 8-10 perc alatt megsütjük. Forrón bekenjük a mázzal a tetejüket. Hagyjuk kihűlni. Zárt fémdobozban, hűvös helyen tároljuk.

 

Máz a fenti adaghoz: 1/2 tojásfehérjét 3 adagban villával elkeverünk 120 g porcukorral. Nem szabad habosítani, csak oszlassuk el.

 

Kézműves ötletek a Pinterestről:

pi1

pi2 pi3

pi4

pi5

Fejlesztő játékok:

fe1 fe2

  • A hét képekben

Az újságpapír, mint alapanyag:

  • „Szabadon”:

uj1

uj2

uj3

uj4

  • Tépve, szakítva, dobálva:

té1

té2

  • Medvebarlang kasírozva:

med1

 

med2

med3

 

Szabó T. Anna: Nemzetközi medve-induló (részlet)
Írjunk hát egy medve-dalt!
Minden medve tudja majd, minden medve megtanulja,
két perc múlva fejből fújja: medve-dal, medve-dal,
amit minden medve hall!

  • Mackó labirintus barlang óriás bocsoknak:

mac1

mac2

mac3

mac4

Játék a körben:

Ki bújt el a barlangban (egymás felismerése testrészekről (láb, kar, hát, mellkas vagy hang)

Játékok a Minimat mackókkal

  • „Szabadon”:

mini1

mini2

 

mini3

mini4

  • Építsd meg a legrövidebb utat!

út1

út2

  • Vezesd el a mackót a mézhez!

vez

  • Hány mackó bújt bele a melengető „takaróba? (tapintásos játék)

tap1

tap2

tap3

  • Melyik „barlangba bújt el mackó?

barl

„Gondolkodtató” feladatok pl:

  • Válogasd szét a „barlangokat” úgy, hogy nem emelheted fel a poharakat!
  • Mutass rá arra a „barlangra”, melyben nem lakik mackó, de úgy, hogy nem érhetsz hozzájuk!

(Eszti megoldásai: A poharakat az asztalon ide, oda csúsztatva megtalálta a lakott és nem lakottakat. Valamint az asztalnál úgy helyezkedett el, hogy látta az árnyékokat és így hibátlanul megoldotta mind a két feladatot.)

  • A nagy kedvenc – játékok gumimacikkal
  • Válogatás, csoportosítás, számlálás…

csúz1

csúz2

  • Egyensúly, finommotorika, becslés… (Építs egy pályát és a lapok mindegyikének végére és közepébe ültess egy mackót!

becs1

becs2

becs3

becs4

 

 

Mi történt még? Lerajzoltuk a mesét pasztellkrétával és festettünk „madárszárnyakat” a bocsunknak és persze mi is kipróbáltuk, hogy hogy tudunk szárnyalni zenére. Medvebarlangot építettünk és útvesztőt ragasztottunk és, hogy el ne felejtsem.: medvekarmokat a cipőinkre, maradék kartonokból Bimbe ötlete alapján és már kezdődhetett is a medvetánc…

r1

r2

r3

r4

r5

r6

és a mézkóstolás után megsütött puszedli mellett befaltuk az összes gumicukrot.

 

ut1

ut2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ikonOlvasószoba

Cinege mesék: „Angyalleső” napok

„Esik a hó, fúj a szél. Egy kis angyal miről mesél? Azt meséli halkan ám, nagyon-nagyon várjak rá Karácsonynak a napján. Süssek neki kalácsot, gyújtsak gyertyát, szikrázót. S hoz nékem szép színes ...

Tovább olvasom »

Cinege mesék – Márton napok 2019.

Kiemelt képességfejlesztési területek: Együttműködés, elfogadás, Érzelmi érzékenyítés Hagyományok felelevenítése, teremtése   Készítette: Karczewicz Ágnes

Tovább olvasom »

Cinege mesék 2019/20. 4. hét Szent Mihály hete

Készítette: Karczewicz Ágnes „Ha Mihály itt találja a fecskéket, akkor hosszú és szép őszre lehet számítani. Ha Szent Mihály lova deres, behozza a telet.” Szokások, hagyományok, melyek köré a hét t...

Tovább olvasom »