Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

Miért ne higgyen a Word helyesírás-ellenőrzőjének?

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. március 16.

Már az új helyesírási szabályzat megjelenése előtt is sokan bizonytalanodtunk el, amikor le kellett írni egy-egy szót: vajon külön, vagy egybe írjuk le; kis, vagy nagy kezdőbetűt használjunk; rakjunk kötőjelet, és ha igen, akkor hova? Íme, az 5 legbizonytalanabb pontja helyesírásunknak! Vajon mit mond róla az új Szabályzat?

Miért ne higgyen a Word helyesírás-ellenőrzőjének?

A következő feladatok a helyesírási versenyek kedvencei lehetnek, amiket sokszor tévesztünk el még mi, felnőttek is, és a lehető legtöbb változata él ezeknek a szavaknak a nyomtatott és elektronikus sajtóban is. Nézzük most meg, hogy a Helyesírási szabályzat 12. kiadása alapján hogyan is kell írni ezeket!

Karácsony, vagy karácsony?
Bizony gyakran látjuk képeslapokon, üdvözlőkártyákon, vagy akár közösségi portálokon, hogy az ünnepek nevét nagy kezdőbetűvel írják le. Ez egészen a 12. kiadás érvénybelépéséig helytelen volt, azonban az új helyesírás megengedőbb e téren. Eszerint, hogy ha valamilyen érzelmi töltettel telített az adott szó, akkor indokolt lehet a nagy kezdőbetű: Karácsony.

Hova mozog a kötőjel?
Már általános iskolában megtanulják a gyerekek, hogy a minimum három tagból álló összetett szavak esetén, 7 szótagtól kötőjellel kell írni őket. Mindenki buzgón számolja a szótagokat, majd időről időre elbizonytalanodnak a diákok: „Hogyan is írjam? Volt egy olyan, hogy mozgószabály… de mi is az?”

A vízilabda-mérkőzést könnyedén leírják helyesen, majd hozzárakunk nekik még egy összetételt, és itt kezdődik a bizonytalanság. A furfangosabbak megoldják birtokos szerkezettel: a vízilabda-mérkőzés sorsolása, de hogyan is alakul a szó, ha összetételt csinálunk belőle? A mozgószabály értelmében a kötőjel elmozdul ahhoz az összetételhatárhoz, ahol szemantikailag gyengébb a kapcsolat a két tag között: vízilabdamérkőzés-sorsolás. Ez egészen addig nem is okoz már gondot, míg három egyforma mássalhangzó egymás mellé nem kerül, például a balett-táncos esetén, ahol mindegy a szótagszám, hiába toldjuk meg még egy összetétellel, akkor sem írható egybe a három egyforma mássalhangzó: balett-táncos-képzés.

Méhhel, vagy méhvel?
Vannak szavak, amiknek a végén a h hang ejtése ingadozik: egyes toldalék előtt erős h-ként ejtjük, máshol nem hallani h-t. Így sokszor bizonytalanodnak el a gyerekek, hogy vajon akkor hogyan is írják le ezeket a szavakat. Létezik az a h vagy sem. Az új szabályzat ezekben az esetekben mindkét változatot elfogadja, így mindenki választhat kedvére.

Észszerű és semminemű
Az új Szabályzatban a képzőszerű utótagokra vonatkozó szabályok is megváltoztak. Ha eddig gyakran hibáztak a gyerekek az észszerű helyesírása esetén, akkor nyugtassa meg őket: a képzőszerű utótagokat mostantól az összetett szavak helyesírásának mintájára teljesen kiírt dupla mássalhangzóval kapcsoljuk. A képzőszerű utótagok listája kiegészült még több toldalékkal, például a –nemű-vel (semminemű).
Az új helyesírási szabályok tekintetében semmiképpen se hallgasson a Word helyesírás-ellenőrzőjére, hiszen nem tudja a szabályok egy részét, így alá fogja húzni ezeket a szavakat. Akkor honnan tudhatja meg azt, hogy mi változott, és honnan szerezhet segítséget ezeknek a változásoknak a tanításához?

 

Müller Andrea

 

A Neteducatio Helyesírás 12.0 című kiadványa tartalmazza az összes változást, és számtalan feladatot ahhoz, hogy mindezt készségszintűvé fejlessze a tanórákon.

http://neteducatio.hu/uzlet/helyesiras-12-0/


ikonOlvasószoba

Hogyan legyen 21. századi magyartanár?

Megjelent a Neteducatio új szakmai kiadványa, amivel ezúttal a magyartanárok munkáját segítjük. Ötletek, játékok és igazi 21. századi módszerek!

Tovább olvasom »

Pillants be A 21. századi magyartanár módszerei című új kiadványunkba!

Mitől rendhagyó és igazán 21. századi legújabb – magyartanároknak szóló – kiadványunk? Íme, egy kis ízelítő, hogy kedvet kapj hozzá!

Tovább olvasom »

Játékosítás? Egyéni utak? – Igen! Igen! Igen!

A módszer a videojátékok felépítésére, struktúrájára épít, de nem konkrét játékokat használ fel, hanem annak motivációs elemeit alkalmazza.

Tovább olvasom »