Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A közösség erejével a betegség ellen

Írta: Neteducatio Dátum: 2016. február 02.

Képzelje el, hogy az osztályközösség, amiben tanít, egyszer csak felborul. Az egyik gyermek tartósan beteg lesz, kórházi ápolásra szorul. Mit tehet, hogyan segíthet pedagógusként neki? A 21. század pedagógusa sikerkönyvünk szerzője, Prievara Tibor egy fantasztikus ötlettel válaszolt erre.

Mit jelent a tartós betegség?

Az a gyermek, aki hetekig, akár hónapokig nem tud iskolába menni betegsége miatt, esetleg rendszeres kórházi ellátásra szorul, nagyon nehéz helyzetbe kerül. Olyan komoly nehézséggel kell megküzdenie, ami a felnőtt embereket is igazán megviseli, így például a daganatos betegség, cukorbetegség, táplálkozási/emésztési zavarok, mozgásszervi rehabilitáció vagy pszichiátriai kezelés. Ők hosszabb ideig kiesnek a normál iskolai oktatásból, nem tudnak együtt haladni az osztállyal, és – ami még ennél is nagyobb nehézség számukra – elszakadnak a társaiktól.

A kórházi lét

Mindamellett, hogy – sokan el sem tudjuk képzelni mekkora küzdelmeket folytatva – igyekeznek ezek a gyerekek meggyógyulni, vagy legalább egy élhető életet kialakítani orvosaik és szüleik segítségével, még át kell élniük azt a traumát is, hogy el kellett szakadniuk mindentől, ami korábban a biztonságot, a barátságot és a napi rutint jelentette. Bekerülnek egy steril és gyógyszer-szagú közegbe, ahol a régi barátaik helyett idegen és szintén beteg gyerekek veszik körül őket, nem játszhatnak, sportolhatnak azt, amit csak akarnak. Ebben a közegben könnyen magányossá válhatnának, ha nem kapnának segítséget. 

Szerencsére vannak páran, akik ezt nem hagyják, hogy megtörténjen. A testvérek és szülők mellett ugyanis ott vannak a gyerekek mellett a kórházpedagógusok is, akik nem csak a tananyagot tanítják meg a betegeknek, hogy ne maradjanak le egészséges társaiktól, sőt! Ők azok, akik nap, mint nap összeköttetésben vannak a gyerekekkel, beszélgetnek velük félelmeikről, vágyaikról, és kihívásokat állítanak eléjük. Ez utóbbi azért nagyon fontos, mert a betegek így elfelejthetik néhány órára a fájdalmukat, dolgozhatnak a kihíváson és sikereket érhetnek el benne, ami megerősíti őket abban, hogy van értelme a küzdelemnek, hiszen származhat belőle siker – ahogyan a tanulás kapcsán, éppen úgy a betegség kapcsán is. 

Tanulás a kórházban?

A köznevelés feladata „… a gyermekgyógyüdülőkben, egészségügyi intézményekben rehabilitációs intézményekben tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek tankötelezettségének teljesítéséhez szükséges oktatás”. (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről). Az ország nagyobb egészségügyi intézményiben összesen kb. 50 kórházpedagógus tevékenykedik. Az ő szerepükhöz tartozik (a támogatáson, lelki segítségnyújtáson kívül az is), hogy biztosítsák, hogy a gyerekek az évfolyamukkal együtt haladjanak a tananyagban, minden tantárgyban a kis betegek segítségére vannak. 

Az kórházpedagógusok munkáját Ön is nagyban tudja segíteni, mégpedig azzal, hogy rajtuk keresztül folyamatosan kapcsolatban marad az osztály a beteg gyermekkel. A kórházpedagógus meglátogatja a beteg osztályát, beszélget velük társuk állapotáról, ami azért nagyon fontos, hogy ne kerüljön ki a többiek tudatából, és passzív sajnálkozókból aktív segítőket faragjon. Ha lehetőség van erre, akkor Skype-on is kapcsolatba léphetnek társukkal, akár be is kapcsolódhat így az osztályfőnöki órába. Küldhetnek neki videót az óráról, vagy üzenhetnek neki, játszhatnak neki valamit a kamerán keresztül.

Az IKT eszközöknek köszönhetően rendszeres kapcsolatban lehetnek társukkal, és segíthetik a tanulását. Ennek egy jól működő és nagyon ötletes formája a KórházSuli Program. A program alkotóját, Prievara Tibort is hasonló gondolatok mozgathattak, amikor megalkotta ötletét. Eszerint diákok egy csoportja a tanáruk vezetésével összeállítanak egy online tananyagot a beteg társuknak. Az elméleti részek mellett feladatokat, ötletes példákat szőnek bele, és egy applikáción (okostelefonos, tabletes alkalmazás) keresztül juttatják el társuknak. Természetesen mindezek mellett a kórházpedagógus is jelen van, segít használni az alkalmazást, megérteni a homályos részeket.

A módszer mindenkinek az előnyére válik: a beteg diák érzi, hogy fontos a társainak, foglalkoznak vele és szívesebben is fog tanulni, mert tudja, hogy a többiek munkája van benne. Akik a tananyagot készítik, tanítva tanulnak: átgondolják a főbb pontokat, gyakorolják a vázlatírás, kérdésfeltevés technikáját és közben meg is jegyzik az anyagot. A kapcsolat megmarad a két fél között, hiszen rendszeresen váltanak üzeneteket egymással a gyerekek. 

A 21. századi pedagógus című sikerkönyv szerzője nem hazudtolja meg önmagát: ötletével igazi 21. századi lehetőséget teremtett arra, hogy a beteg diákok ne csak a tanulásban tudjanak haladni az évfolyamukkal, hanem össze is kötötte őket társaikkal, akik segíthetnek nekik, és ne feledjük: az ilyen fajta odafordulásnak mekkora lelki ereje van, ami segít a gyógyulásban is!

Müller Andrea

 

A Kórházsuli Programról bővebben: http://korhazsuli.hu/

További forrás: http://www.korhazpedagogusok.hu/korhazpedagogusokchartaja.php

                        http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV


ikonOlvasószoba

Rendhagyó interjú Prievara Tiborral

Játékosítás? IKT? TanárBlog? KórházSuli? Mi az első, ami eszébe jut ezeket látva? Nekünk Prievara Tibor, A 21. századi tanár című sikerkönyv szerzője, aki mesélt nekünk tanulásról-tanításról, bakan...

Tovább olvasom »

Megjelent Prievara Tibor új könyve a Neteducatio gondozásában!

A külföldön nagy népszerűségnek örvendő és eredményesen alkalmazott tanulásszervezési módszer hazai adaptációjának kézikönyve nemrégiben került a polcokra, Prievara Tibor tollából.

Tovább olvasom »

Kreativitás? Időspórolás?

Kreativitás? Időspórolás? – Nem kell hozzá más, csak a megfelelő szakkönyv!   Megéri befektetni a megfelelő  pedagógus szakkönyvekbe, a különféle kiadványok nagy segítséget nyújthatnak a tanmenetek...

Tovább olvasom »