Ahol jó pedagógusnak lenni! 06-30/954-67-67 info@neteducatio.hu
cart

Kosár

L

A kaméleon-pedagógus így csinálja 3. rész: Hogy segíthetünk az állandóan netező tanulóknak?

Írta: Neteducatio Dátum: 2017. február 01.

Mára a világháló lett a gyerekek kedvenc „helye.” Gyakran itt élnek, itt szórakoznak, itt tanulnak, néha itt szövődnek diákszerelmek, itt érhetőek el a leggyorsabban.  Ugyanakkor a netes élmények mellett számtalan veszély leselkedik rájuk, amelyeknek könnyen áldozatául eshetnek, ha nincsenek tisztában az internetbiztonsággal.

Napjainkban, függetlenül attól, hogy ki milyen tantárgyat tanít, digitális idegenvezetőként, minden pedagógusnak fel kell hívnia a gyerekek figyelmét a biztonságos internethasználatra. Az egyes tanórákon vagy délutáni foglalkozásokon, projektnapokon kreatív és hasznos projektmunkák elkészítése közben jól meg lehet értetni a digitális generációval, hogy az internetet sem használhatják felelőtlenül, mert különben könnyen bajba kerülhetnek.

A téma fontosságát jelzi, hogy minden év februárja második hetének második napján van a Biztonságos Internet Nap. Idén ez a nap február 7-ére esik.  Remek alkalom, hogy élesben kipróbáljuk az itt bemutatott ötleteket, de előtte lássuk, hogy pontosan milyen árnyoldalai van a hálónak, amelynek áldozatául eshetnek a tanulók:

  • az általuk megosztott képekkel, videókkal visszaélhetnek, vagy később ezek miatt kínos helyzetbe kerülhetnek,
  • akaratukon kívül adataikat bűncselekményekhez használhatják fel,
  • az interneten kreált látványvilág önbizalomhiányhoz, testképzavarhoz vezethet,
  • elektronikus zaklatás (cyberbullying) valamely formája (lángháború, zaklatás, befeketítés, kiközösítés, személyiséglopás, becsapás, szexting)  irányulhat ellenük,
  • a könnyen hozzáférhető pornográf tartalmak torz képeket szülhetnek,
  • a hamis profilok miatt ártó szándékú emberekkel kerülhetnek kapcsolatba (csalás, becsapás, pedofília),
  • a túlzott internethasználat függőséget okozhat.

Érdemes időt szánni a projektmunkára, hiszen az elkészített és bemutatott produktumok élményszerűen hathatnak a tanulókra. Ezáltal a fontos információk közötti összefüggések jobban bevésődnek, a  mechanikus és reproduktív tanulás helyett a megbeszéltek valódi tudássá, kompetenciává válhatnak, másrészt a nehezebben tanulók számára is kedvez, hogy előzetes tudásukat mozgósítva aktívan szerepelhessenek társaik előtt.

Jöjjenek akkor a témák, amelyeket természetesen mindenki saját kedve szerint dolgoztathat fel!

  • Hozzatok létre olyan figyelemfelhívó és problémamegelőző, preventív társasjátékot, amely az elektronikus zaklatás veszélyeire hívja fel játékosan a figyelmet! Találjátok ki a játékszabályokat, készítsétek el a játéktáblát, a bábukat, esetleg a különféle kártyákat!
  • Forgassatok tanulságos kisfilmet az internet buktatóiról, felhívva a figyelmet az internet előnyeire és veszélyeire, vagy egy állásinterjúról, ahol a jelentkező kínos helyzetbe kerül tinédzserkori posztjai miatt!
  • Dolgozzátok ki egy flashmob (villámcsődület) forgatókönyvét, amely a digitális generáció figyelmét hívja fel a tudatos és biztonságos internethasználatra!
  • Indítsatok Facebook-os mozgalmat ismerőseitek körében a cyberbullying és az internetbiztonság témakörében!
  • Látványos, kreatív plakáton/ inforgrafikán/ gondolattérképen mutassátok be a világháló pozitív és negatív oldalait!
  • Rendezzetek színdarabot vagy pantomimjátékot egy találkozóról, ahol az üzenet írójáról kiderül, hogy valójában nem az, akinek kiadta magát az interneten…!
  • Készítsetek kérdőívet az iskolában arról, ki mire használja a netet, mennyi időt van online, találkozott-e már bármilyen ártó szándékú cselekedettel a világhálón, majd az eredményeket összesítsétek és elemezzétek grafikonokon!
  • Írjatok és adjatok elő dalt, például rapszöveget az elektronikus zaklatás kezelésére a „hármas szabályról”!
  • Készítsetek montázst az Instragram-illúzióról és a valóságról, amelyben felhívjátok egymás figyelmét, hogy sokszor felesleges dolgok miatt van testképzavarunk és önbizalomhiányunk, nem mindig az a szép és a tetszetős, amit mások az interneten kreálnak!
  • Szerkesszetek jó tanácsokból álló kisokost újonnan regisztrált Facebook-használóknak, mire kell figyelnie a neten ahhoz, hogy biztonságban legyen!

Biztonságos internetezést minden pedagógusnak és diáknak!

Fegyverneki Gergő

Ha érdekelné, szerzőnk hogyan csinálja, megvásárolhatja kötetét az alábbi linken: http://neteducatio.hu/uzlet/ikt-s-otlettar/


ikonOlvasószoba

A kaméleon-pedagógus így csinálja 2. rész: Hogy kezdjünk neki?

Azon hosszasan lehetne vitatkozni, hogy milyen a jó tanár. Vajon az, aki kíméletlen következetességgel kéri számon óráról órára a leckét vagy az engedékenyebb kolléga, aki hajlamos több időt szánni...

Tovább olvasom »

Rendhagyó osztályfőnöki 1. rész – KÖZÜNK VAN 1MÁSHOZ

Induló cikksorozatunkban olyan civil szervezeteket és iskolán kívüli kezdeményezéseket mutatunk be, melyek színesebbé tehetik osztályfőnöki vagy szakos óráit, de számos egyéb haszonnal is kecsegtet...

Tovább olvasom »

Instant IKT

Hétfőn egy Somogy megyei gimnáziumban járt a Neteducatio. Könyveket vittünk magunkkal, melyek megkönnyíthetik egy pedagógus munkáját, hétköznapjait. A bemutatott kiadványok között szerepelt legújab...

Tovább olvasom »